Sökning: "utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet utvecklingsstörning.

  1. 1. Oklart uppdrag : Speciallärare och specialpedagoger om samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elvira Lindhe Kinbom; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; Grundsärskola; Gymnasiesärskola; Elevassistent; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa speciallärares och specialpedagogers syn på samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola. Studiens empiriska material utgörs av sex semistrukturerade intervjuer med lärare i grund- och gymnasiesärskola och som alla har en påbyggnadsutbildning antingen till specialpedagog eller speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning. LÄS MER

  2. 2. Den fysiska miljöns betydelse för personer med perceptionsstörningar : Verksamhetsnära pedagogers uppfattningar inom LSS-verksamheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Helena Augustsson; [2019]
    Nyckelord :Perception disorders; physical environment; disability in the autism spectrum; intellectual disability.; Perceptionsstörningar; fysisk miljö; funktionsnedsättning inom autism; utvecklingsstörning.;

    Sammanfattning : The purpose with the present study is to examine house pedagogues’ perceptions of how physical factors in the common areas of group homes affect people with perception disorders. The questions that the study further answers is whether adaptations in the physical environment have been implemented or need to be carried out based on the individual's needs, and whether the persons living in the group home have been involved in the design of the physical environment in the common areas. LÄS MER

  3. 3. Att bygga en profession : En kvalitativ studie om speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning i spänningsfältet mellan yrkesliv och påbyggnadsutbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nihada Bunar; Frida Nilsson; [2018]
    Nyckelord :education; special needs teacher; children with intellectual disability; professionalization; professionalization theory; theoretical knowledge; occupational practice; qualitative study; utbildning; speciallärare; utvecklingsstörning; professionalisering; professionaliseringsteori; teoretiska kunskaper; yrkespraktik; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Då behovet av specialpedagogisk kompetens ökar ute i skolorna, krävs det att speciallärarutbildningarna uppfyller en viss kvalitet angående yrkesutbildningen och dess profession. Syftet med denna studie var att undersöka hur speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning upplever utbildningens innehåll, praktiskt genomförande och villkoren för det egna lärandet i spänningsfältet mellan akademisk påbyggnadsutbildning och professionell yrkesutövning. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet - fyra speciallärares förståelse och arbete med delaktighet i grundsärskolan inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carl Hellman; [2017]
    Nyckelord :Delaktighetsmodellen; Grundsärskolan inriktning ämnesområden; Kommunikation; Sociokulturellt perpektiv; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Hellman, Carl (2017). Delaktighet - fyra speciallärares förståelse och arbete med delaktighet i grundsärskolan inriktning ämnesområden. (Participation - Four special teachers' understanding and work with participation in special school. LÄS MER

  5. 5. Elever i särskolan berättar om sin skolgång med fokus på kunskap, delaktighet och kamratskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Inger Bernhardsson; [2016]
    Nyckelord :kunskap; delaktighet; kamratskap; integrering; inkludering; normalitet.;

    Sammanfattning : En ökad kunskap om hur elever i gymnasiesärskolan uppfattar sin skolgång kan vara betydelsefull när det gäller förståelse för eleverna och bidra till utveckling och planering av undervisningen i särskolan. Specialläraren ska stötta, stärka och undanröja hinder som möjliggör kunskaps utveck- ling hos elever med utvecklingsstörning och elever i behov av extra stöd. LÄS MER