Sökning: "vägen ur utmattning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden vägen ur utmattning.

  1. 1. Det slutgiltiga beslutet - att lämna det kriminella livet : Ex-kriminella berättar om vägen ut ur kriminalitet och hur den resan sett ut gällande kontakt med myndigheter och att mötas av samhället

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Lilian Korkis; Elham Berhe Nourhussen; [2020]
    Nyckelord :ex-kriminella; avståndstagande från kriminalitet; vändpunkter; återintegrering; utträdesprocess; myndigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur vägen ut ur kriminalitet sett ut för exkriminella. Studien undersöker vilka vändpunkter som varit avgörande gällande beslutet att ta avstånd från kriminaliteten. Denna studie kommer även att belysa hur ex-kriminella upplevt att de blivit bemötta av samhället vid återintegrering. LÄS MER

  2. 2. Stressrelaterad utmattning - vägen tillbaka till arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Freya Elderfield; Daniel Lundin; [2019]
    Nyckelord :stress; utmattningssyndrom; återgång i arbete; arbetsterapi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den arbetsrelaterade stressen ökar i världen, att utsättas för långvarig stress kan leda till utmattningssyndrom och sjukskrivning. Det finns få studier som undersöker utmattningssyndrom och återgång i arbete ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Från pedagogers horisont. Ett lärarperspektiv på arbetet med utagerande barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Petra Jonason; Camilla Lanhage; [2010-07-05]
    Nyckelord :utagerande barn; reflektion; erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att synliggöra pedagogers livsvärld i relation till fenomenen hur pedagoger hanterar utmaningen med utagerande barn i sin grupp samt hur pedagogers erfarenhetsbaserade lärande tar sig uttryck i arbetet med utagerande barn. Studien söker svar på följande frågor: • Vilka faktorer kan leda fram till en vändning i arbetet med utagerande barn? • Vad är det som medverkar till att pedagoger utvidgar sin handlingsrepertoar i arbetet med utagerande barn? • Vilka strategier och pedagogiska redskap upplever pedagogerna bidrar till att utveckla förmågan till samspel hos barn med utagerande beteende? Metod Studien tar sin ansats ur livsvärldsfenomenologin. LÄS MER