Sökning: "vägledning estetiska"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden vägledning estetiska.

  1. 1. Tryggare pedagoger i förskolans dramaundervisning - Ett utvecklingsarbete om pedagogers förutsättningar och möjligheter att använda drama.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Fernberg; Lisa Wålm Andersen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; trygghet; drama; pedagoger; förskollärare; självkänsla; utvecklingsarbete; aktionsforskning.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla pedagogers möjligheter att använda drama i förskolan. En förhoppning är även att pedagogernas trygghet inför att använda drama i verksamheten, ska öka genom detta utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. Logotypdesign för att skapa Brand Attachment : En studie om konsumentens syn på vilka estetiska egenskaper en logotyp ska ha för att skapa brand attachment

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Doris Rörström; Alva Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand attachment; Logotypes; Elements of the logo; Brand attachment; Logotyper; Logotypens element;

    Sammanfattning : Today's rise of brands makes it increasingly difficult to differentiate on the market. Logos are seen as one of the main tools to express your business and are one of the first things consumers come into contact with. LÄS MER

  3. 3. ”Du kan ju tolka den tillförbannelse” : En intervjustudie om hur lärare i hem- och konsumentkunskap tolkar och realiserar kursplanen i ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ida Almlöf; Sannah Sjöholm; [2021]
    Nyckelord :styrdokument; HKK; didaktik; planering; ramfaktorer;

    Sammanfattning :  Syftet var att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap resonerade kring tolkningsarbetet av kursplanen, vilka motiv som ligger bakom hur ämnesinnehåll prioriteras samt vilka faktorer som påverkar lärares sätt att tolka och realisera kursplanen. Kvalitativa forskningsintervjuer genomfördes med sex lärare i hem- och konsumentkunskap. LÄS MER

  4. 4. GESTALTANDE SÖMNADSINSTRUKTIONER : Utformning för slöjdundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mader Marie-Louise; [2021]
    Nyckelord :självständighet; undervisning med digitala verktyg; aktionsforskning i skolan;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att undersöka och söka svar till hur digitala gestaltande sömnadsinstruktioner, i form av filmer, kan utformas för att stötta och skapa självständighet åt samtliga elever, även de elever som har läs- och skrivsvårigheter samt elever med annat modersmål. Studien har också sökt svar om på vilka sätt elevernas uttryck för självständighet visar sig genom användandet av gestaltande sömnadsinstruktioner. LÄS MER

  5. 5. Projektering av en parkourbyggnad med förstärkning vid öppning i betongbjälklag

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Deividas Mickus; Stefan Grujcic; [2021]
    Nyckelord :Floor opening; Parkour; Concrete slab; Strengthening; Öppning i bjälklag; Parkour; Betong bjälklag; Förstärkning;

    Sammanfattning : Parkour är i grunden en konstform som kan utövas i olika miljöer oavsett om det är på enparkouranläggning eller på offentliga platser. Att utföra parkour är konsten att hitta och använda föremålsom hinder eller hjälpmedel för träning och för att utveckla rörelser. LÄS MER