Sökning: "vägledning självkännedom"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden vägledning självkännedom.

  1. 1. Den mångfacetterade valkompetensen : Definition, arbetssätt och utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Madeleine Nylander; Madeleine Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; studie och yrkesvägledare; utvärdering; valkompetens; vägledning.;

    Sammanfattning : Valkompetens definieras utifrån individens förmåga att fatta beslut i relation till valmöjligheter och självkännedom, men forskning visar att definitionen inte är samstämmig. Valkompetens som arbetsform bortprioriteras till förmån för andra skolämnen och utvärderingar i relation till utveckling av elevers valkompetens genomförs inte i tillräckligt hög grad. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som främjar eller hindrar föräldrars upplevda egenförmåga under barnets första år - En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Therese Starberg; Anastasia Iliadou Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Infants; Self-efficacy; Parents; Parental support; Transition; Egenförmåga; Föräldrar; Föräldrastöd; Spädbarn; Transition;

    Sammanfattning : Introduktion: Att bli förälder kan upplevas överväldigande och påfrestande särskilt under barnets första levnadsår. Nyblivna föräldrar kan känna sig osäkra i sitt föräldraskap och känna sig hjälplösa i samspelet med det nyfödda barnet. LÄS MER

  3. 3. Studie-och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : En kvalitativ studie om hur studie-och yrkesvägledare och lärare på högstadiet samarbetar med bred vägledning för att utveckla elevers valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Suljovic; Daron Fatah; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för grundskolan och Skolverkets allmänna råd är arbetet med studie-och yrkesvägledning hela skolans ansvar. Däremot visar ett flertal studier och granskningar att arbetet med studie-och yrkesvägledning inte är i linje med styrdokumentens intentioner. LÄS MER

  4. 4. Studie- och yrkesvägledarnas arbetemed gymnasievalet under pandemin : En kvalitativ studie med studie- och yrkesvägledare omgymnasievalet under Covid-19- pandemin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Albina Krasniqi; Melissa Szigeti; [2022]
    Nyckelord :Covid-19-pandemin; gymnasieval; påverkansfaktorer; vägledning; yrkesbeskrivningar;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemin orsakade en stor omställning i samhället där även skolväsendet blevpåverkat av dess följder genom bland annat inställd prao, digitala mässor och öppet hus. Vi vill undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetade med att ge grundskoleelevermöjligheten att genomföra ett välgrundat gymnasieval under pandemin. LÄS MER

  5. 5. Högstadielärare och den vida vägledningen : En kvalitativ intervjustudie om hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jannicke Andreassen; Johanna Elg; [2022]
    Nyckelord :Valkompetens; studie- och yrkesvägledning; lärarutbildning; hela skolans ansvar;

    Sammanfattning : Inom högstadieskolan är det flera yrkesprofessioner som bör samarbeta med skolans studie- och yrkesvägledningsuppdrag för att eleverna ska få med sig rätt förutsättningar till att kunna göra väl underbyggda studie- och yrkesval. Forskning har visat att det är viktigt med tydlighet kring studie- och yrkesvägledningens organisering och mål för att få arbetet med vid vägledning att fungera. LÄS MER