Sökning: "vägledning specialpedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden vägledning specialpedagogik.

  1. 21. Att vinna eller försvinna när alla får varsin dator : En-till-en-satsningar och dess inverkan på delaktighet, självbild och lärande för gymnasieelever i behov av särskilt stöd

    Master-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Annelie Selberg; [2013]
    Nyckelord :ICT; Information and Communication Technology; learning tools; computer; laptop. one-to-one; inclusion; participation; self-esteem; special educational needs; IT; IKT; Informations- och kommunikationsteknik; lärverktyg; dator; en-till-en; inkludering; delaktighet; självkänsla; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how high school students felt that the computer helped or hindered participation and self-esteem in the learning situation and if the students experienced any differences between when they had been relatively alone in using a computer compared to when everyone had their own computer. The starting point was the national one-to-one projects made to give every student access to a personal computer and how it affected students in special educational needs and previous research. LÄS MER

  2. 22. Sylvie Ekstål Lundstedt och Ulrika Magnusson En studie kring informations- och dokumentationsutbyte vid övergång mellan år fem och sex i grundskolan : – att överlämna och ta emot information och dokumentation

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Sylvie Ekstål Lundstedt; Ulrika Magnusson; [2013]
    Nyckelord :bedömning; dokumentation; grundskola; information; IUP; matriser; mottagande; muntlig överföring; skriftliga omdömen; åtgärdsprogram; överlämnande;

    Sammanfattning : Utifrån vårt formulerade syfte har vi undersökt vilken dokumentation och information som överförs och under vilka former den överlämnas när elever byter skola. Vi har även avsett synliggöra pedagogers tankar kring dokumentation och information samt formerna för överlämningen. LÄS MER

  3. 23. Ett samspel som inte enbart hörs. Två pedagoger visar hur Icdp påverkar de tysta och försiktiga barnens möjlighet till delaktig i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Monica Bäck; [2012-02-13]
    Nyckelord :pedagogers förhållningssätt; tysta; försiktiga barn ; delaktighet; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur två pedagogers förhållningssätt påverkar förutsättningarna för de ”tysta och försiktiga” barnens möjlighet till delaktighet. För att besvara syftet utgår studien från tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 24. Sker mobbning i förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Veronika Brännlund; Isabella Nygårdh; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. "Bara vara Barn" - vem får man vara och vem får man bli? : En studie om pedagogers uppfattningar om identifiering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan.

    Master-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Linda Magnusson; [2012]
    Nyckelord :förskola; identifiering; bedömning; normalitet; avvikelse och barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : .... LÄS MER