Sökning: "vägledning yrkesval"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden vägledning yrkesval.

  1. 1. Navigera framtiden med NPF-diagnos : En kvalitativ studie om unga kvinnors med NPF-diagnos förmåga att hantera brytpunkter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hannah Timgren; Nellie Löfstedt; [2023]
    Nyckelord :Unga kvinnor; NPF; brytpunkt; handlingshorisont; vägledning behov av stöd.;

    Sammanfattning : Inom skolans värld har eleverna rätt till att få de anpassningar och stöd som de är i behov av. På arbetsmarknaden finns däremot inte samma möjligheter till anpassningar och stöd, vilket kan påverka unga kvinnor med NPF-diagnos och hur deras studie- och yrkesval ser ut. LÄS MER

  2. 2. Det finns en plats för alla : En kvalitativ studie om vägledningsarbetet med nyanlända på språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karim Tano; Juliana Tekin; [2023]
    Nyckelord :Career counselor; language introduction; newly arrived; guidance; Studie- och yrkesvägledare; språkintroduktion; nyanländ; vägledning;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige har tagit emot många nyanlända elever och trots erfarenheten identifieras detfortfarande utvecklingsområden, framför allt inom studie- och yrkesvägledning. Vi har valt attundersöka studie- och yrkesvägledares perspektiv på vägledningsarbetet med nyanlända elever påspråkintroduktion. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers valkompetens : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares arbete med elevernas valkompetens på introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Alexandra Mezey; Moa Christiansson; [2023]
    Nyckelord :Handlingshorisont; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledare; Valkompetens; Vid- och snäv vägledning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever elevernas valkompetens samt hur studie- och yrkesvägledare arbetar för att främja elevernas valkompetens. Frågeställningarna lyder: Hur upplever studie- och yrkesvägledare elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet?Hur arbetar studie- och yrkesvägledare med elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet? Vår studie avgränsar sig till studie- och yrkesvägledare som arbetar med introduktionsprogram på gymnasiet med inriktningarna programinriktat val,yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. En långsiktig investering med osäker avkastning : En kvalitativ studie om genusmedveten studie- och yrkesvägledning i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Klara Törnquist; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; Genus; Tidig vägledning; Låg- och mellanstadiet; Utvärdering;

    Sammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden är starkt könssegregerad vilket bidrar till konsekvenser på individ- och organisationsnivå såväl som samhällsnivå. I skolans uppdrag att arbeta för att elevers studie- och yrkesval inte ska begränsas av könstillhörighet kan studie- och yrkesvägledare med sin kompetens vara en särskild resurs. LÄS MER

  5. 5. "Man hinner inte så mycket på tre terminer" : Årskurs 9-elevers tankar om vägledning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Primary school; Interventions; Study and career choices; Guidance; Grade 9 students; Grundskola; Insatser; Studie- och yrkesval; Vid vägledning; Årskurs 9-elever;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om att lyfta fram årskurs 9-elevers syn på vägledning under sin tid i grundskolan. I skollagen står det att elever i alla skolformer utom förskolan och förskoleklass ska ha tillgång till personal med sådan kompetens att deras behov av vägledning inför val av framtida utbildnings- och yrkesverksamhet kan tillgodoses. LÄS MER