Sökning: "vägledningsmodell"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet vägledningsmodell.
1. Informatör eller vägledare- vägledarens roll i det enskilda vägledningssamtalet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka gymnasievägledares möjligheter att i det enskilda vägledningssamtalet, utifrån rådande förutsättningar, stötta eleven i dess karriärlärande för att uppnå en valkompetens. Studien utgår utifrån följande frågeställningar: vad säger gymnasievägledare om hur de stöttar eleven i dess karriärlärande i det enskilda vägledningssamtalet, vad säger gymnasievägledare om vad eleven får med sig från det enskilda vägledningssamtalet och vad säger gymnasievägledare om deras förutsättningar för att stötta eleven i dess karriärlärande i det enskilda vägledningssamtalet? Kvalitativa intervjuer med sex studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolor med samma huvudman har genomförts. LÄS MER
2. Utvecklingsarbetet av Easyswitch 2.0
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : In 2008, a feasibility study was started to introduce new railway switches and point machines in the Swedish Transport Administration's standard assortment in connection with the Innotrack project. In 2009, the company Vossloh won the contract with the point machine Easyswitch 1.0. The point machine would be installed together with 60E-switches. LÄS MER
3. Väl underbyggda gymnasieval
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning:För att kunna genomföra väl underbyggda gymnasieval behöver vägledningen i grundskolan bidra till att utveckla elevers förmåga att sätta sig själv i relation till olika valalternativ. Anders Lovéns tidigare forskningsresultat påvisar att elever upplever en osäkerhet inför deras gymnasieval. LÄS MER
4. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan : att utveckla en modell för kontinuerlig vägledning i årskurs 1-9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur man inom grundskolan kan arbeta kontinuerligt med studie- och yrkesorienterade insatser, för att eleverna ska få en grund för att göra väl underbyggda val inför framtiden. Vidare har jag undersökt vilka lokala riktlinjer som de som arbetar kontinuerligt i grundskolan med dessa insatser har och vad de förväntar sig uppnå med de insatser som de genomför. LÄS MER
5. Mötet med arbetslivet. En kvalitativ undersökning om praktikens betydelse för gymnasiesärelever
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Övergången till arbetslivet kan vara komplex och besvärlig för individer med intellektuell funktionsnedsättning som lämnar gymnasiesärskolan. För att underlätta övergången har gymnasiesärskolan ett ansvar att förbereda eleven inför etableringen på arbetsmarknaden, vilket främst sker genom praktik. LÄS MER