Sökning: "vägledningsmodeller"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet vägledningsmodeller.

  1. 6. Metoder och bemötande i vägledningssituationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Adem Memic; [2010]
    Nyckelord :arbetsmetoder; bemötande; KASAM; professioner; samtalsmetodik; samtalsmodeller; ungdomsgrupper och vägledning;

    Sammanfattning : Arbetets syfte har varit att genom kvalitativt metodtillämpning undersöka och jämföra vilka arbetsmetoder två ungdomsvägledare vid ett ungdomscentra, vilka saknar den treåriga studie- och yrkesvägledarutbildningen använder sig av i jämförelse med två utbildade studie- och yrkesvägledare vid AIC. Dessutom ville jag undersöka vilka deras huvudsakliga arbetsuppgifter och på vilket sätt dessa bemöter de vägledningssökande ungdomarna. LÄS MER

  2. 7. Drop in- en tidbegränsad vägledningsinsats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Daniel Persson; Johan Jönsson; [2010]
    Nyckelord :drop in samtal; vägledning; vägledningsmetod; vägledningsmodell; tidsbegränsning; inställning;

    Sammanfattning : Vi har med denna studie undersökt vilka vägledningsmodeller och metoder som vägledare använder i drop in- samtalet, samt deras inställning till detta. Den metod vi använder oss av i studien är semikvalitativa intervjuer tillsammans med en intervjuguide som bas med frågor uppdelade i teman. LÄS MER

  3. 8. En vägledningsmodell för alla? En litteraturstudie om anknytningsmönster och vägledningssökandes förutsättningar att ta emot hjälp utifrån sitt individuella anknytningsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Muratovic; [2008]
    Nyckelord :vägledaren som hjälpare; vägledningens hjälpsituation; vägledningssamtal; vägledningsmodell; psykologiska förutsättningar; anknytningsmönster;

    Sammanfattning : Vägledningsmodeller med dess olika samtalssteg ställer inte enbart krav på vägledarens kunskaper, erfarenheter och färdigheter, utan också på den sökandes psykologiska förutsättningar och förmåga att skapa sig en bild av vilken hjälp som behövs, och kunna känna tillräcklig tillit för att förmedla den. Denna studie problematiserar vägledningsmodeller utifrån grundtanken att alla sökande är olika och handlar om hur den vägledningssökandes anknytningsmönster påverkar dennes förutsättningar för att ta emot hjälp i vägledningssamtalet. LÄS MER

  4. 9. "Det var väldigt oplanerat. Vi fick sitta i en städskrubb typ" : En elevgrupps upplevelse av vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Kristina Lundgren Palm; Petra Wallin; [2008]
    Nyckelord :Narrativ; fokusgrupp; studie- och yrkesvägledning; konstruktivistisk vägledning; KASAM;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att studera om elever fått vägledningen som hjälpt dem inför deras gymnasieval. Fokus ligger på att belysa om vägledningen hjälpt och hur den sett ut samt hur eleverna skulle vilja ha det. LÄS MER

  5. 10. Dyslexi - Ett hinder i valprocessen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Johnsson; [2006]
    Nyckelord :dyslexi; val; handikapp; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur ungdomar som har specifika läs- och skrivsvårigheter, det vill säga dyslexi, ser på sitt handikapp i förhållande till sina valmöjligheter när det gäller utbildning och yrken. Upplever dem dyslexin som ett hinder och känner de sig begränsade i sina val. LÄS MER