Sökning: "välgörenhet analys"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden välgörenhet analys.

  1. 1. Motivating Generosity - Investigating Persuasive Strategies for Increasing Clothing Donations to Charitable Causes

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Hannes Bjurström; Arvid Andersson; [2023]
    Nyckelord :Persuasive Technology; Behavior Model; User Centered Design; Motivation; Encouraging Donation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Today, the textile industry in Sweden is responsible for up to 1800 tons of textile waste per year, a poor use of resources that results in a negative environmental impact. Additionally, with the rise of fast fashion, which is characterized by rapid trend circulation and a clothing production that matches, clothes are discarded at a higher rate than ever before. LÄS MER

  2. 2. Privatpersoners svar på välgörenhetsorganisationers marknadsföring : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonna Jonsäll; Amanda Östling; [2023]
    Nyckelord :Emotionell marknadsföring; orsaksrelaterad marknadsföring; marknadsföring i välgörenhetsorganisationer.;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa förståelse för hur privatpersoner reagerar på välgörenhetsorganisationers marknadsföringsstrategier. De centrala frågorna är om privatpersoner främst donerar utifrån altruistiska eller egoistiska skäl, samt om emotionell marknadsföring eller orsaksrelaterad marknadsföring leder till flest antal donationer. LÄS MER

  3. 3. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  4. 4. "När helst och af hvad orsak nöd uppstår" - Offentlig fattigvård, privat välgörenhet och gränsdragningen dem emellan. En analys av fattigvårdslagstiftningskommitténs betänkande till 1918 års fattigvårdslag.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Ida Roshagen; [2021]
    Nyckelord :fattigvård; välgörenhet; gränsdragningsarbete; offentlig sektor; privat sektor; History and Archaeology;

    Sammanfattning : This thesis analyses the view on philanthropic organizations as it is expressed in the new law of poor relief passed in 1918 and in the discussions and motivations that underlie the law, published in 1915. By using Thomas F. LÄS MER

  5. 5. Bra film, men kan ni göra den kortare? : En analys av Feeding Americas kampanjfilmer Hidden Hunger.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Sara Källström; William Nyhlén; [2019]
    Nyckelord :Adaption; välgörenhet; empati; sympati; retorik; effektivt reklamberättande; berättarstruktur;

    Sammanfattning : Som filmskapare i en reklamvärld där utvecklingen ständigt går mot att göra kortare reklamfilmer, kände vi behov av att analysera vad som vinns och förloras i processen. Uppsatsen berör hur en längre välgörenhetsreklamfilm påverkas av att kortas ned i två olika tidsramar. LÄS MER