Sökning: "välgörenhet organisationer"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden välgörenhet organisationer.

  1. 1. A Solidarity Model of Foreign Aid? : A case study of the Olof Palme International Center’s projects in South Africa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Stål; [2023]
    Nyckelord :Foreign aid; international solidarity; charity; non-governmental organisation; development aid; South Africa; Sweden; Olof Palme International Center; Utländskt bistånd; internationell solidaritet; välgörenhet; icke-statliga organisationer; bistånd; Sydafrika; Sverige; Olof Palmes internationella center;

    Sammanfattning : This bachelor thesis is a qualitative case study of whether the Olof Palme International Center’s (OPC) model of foreign aid, as a Swedish non-governmental organisation (NGO), is understood by leading figures of the three types of participants involved in the model; the OPC, Swedish member organisations, and, in this case, South African partner organisations, as taking either a solidarity- or charity-approach to foreign aid, in both theory and practise. The theories of Mutual Aid and International Solidarity are used to construct two opposing “solidarity” and “charity” models of foreign aid, against which the OPC model is compared. LÄS MER

  2. 2. Storytelling hos hjälporganisationer : en växande bransch

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Jonasson; Carolina Levinsson; [2020]
    Nyckelord :storytelling; stories; second hand; charity; brand meaning; storytelling; berättelser; second hand; välgörenhet; varumärkesbetydelse;

    Sammanfattning : Det finns i dagens samhälle en uppåtgående trend när det kommer till att ta socialt ansvar – hos såväl privatpersoner som organisationer. Att agera hållbart är sålunda ett omtalat ämne som debatteras nu mer än någonsin tidigare. Ett sätt att agera hållbart är att konsumera second hand. LÄS MER

  3. 3. Sponsring är inte välgörenhet : En studie kring relationen mellan en svensk idrottsklubb och dess sponsorer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Andersson; Hannes Schultz; [2018]
    Nyckelord :relationer; sponsring; engagemang; exponering; associering; Örebro;

    Sammanfattning : Sponsring är ett verktyg för marknadsföring och kommunikation. Som företeelse har sponsringens utveckling dokumenterats och forskats kring. Vad som emellertid inte är lika utforskat, är vad relationen mellan en svensk fotbollsklubb och dess sponsrande organisationer har för betydelse. LÄS MER

  4. 4. Välgörenhet, Svett och Tårar : En kvalitativ fallstudie om motivation i ideella välgörenhetsprojekt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Robin Häggstad; [2018]
    Nyckelord :Prosocial behavior Volunteering; Self-determination theory; Charity projects; Altruism.; Prosocialt beteende; Ideellt engagemang; Self-determination theory; Välgörenhetsprojekt; Altruism;

    Sammanfattning : Syftet för studien var att skapa förståelse kring ideellt engagemang i välgörenhetsprojekt och viktiga aspekter som motiverar dessa personer. Resultatet kan användas av organisationer, föreningar och personer med ledande funktioner för att motivera och leda ideella deltagare. LÄS MER

  5. 5. This is not a porcelain swan : A graphic campaign concept for second hand stores with charity purpose

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Veronica S Eksmo; Karin Götestrand; [2016]
    Nyckelord :grafisk design; kommunikation; kampanj; koncept; second hand; välgörenhet; ideella organisationer; marknadsföring; ökad betalningsvilja; non-profit; charity; forskning genom design; butik;

    Sammanfattning : Konsumtionen i världen ökar och ett sätt att motverka den miljöpåverkan det medför är återanvändning genom second hand. Många second hand-verksamheter har välgörenhetssyfte och för att uppmuntra till köp krävs god marknadsföring samt ett starkt varumärke och där spelar butiken en central roll. LÄS MER