Sökning: "väljare"
Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade ordet väljare.
1. Mobiliserar riksdagsvalet och Europaparlamentsvalet samma väljare? : En kvantitativ undersökning kring vilka faktorer som påverkar valdeltagandet
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Valdeltagandet i EP-valet har historiskt sett varit betydligt lägre än valdeltagandet vid nationella val, både för medborgare i Europeiska unionen som hos de svenska medborgarna. I denna undersökning tittar vi närmare på de faktorer som potentiellt påverkar huruvida man deltar eller ej. LÄS MER
2. Unga väljare: den progressiva eller polariserade generationen? En kvantitativ studie om sambandet mellan jämställdhetsattityder och könsgapet i populistisk radikalhögerröstning bland unga väljare i Sveriges riksdagsval 2018 & 2022
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This study aims to scrutinize the gender gap in populist radical right voting among young voters, and whether differences in gender values can explain it. There is a debate in previous research on whether conservative or progressive gender values are more compatible with Populist Radical Right Party (PRRP) voting. LÄS MER
3. Finns det konsekvenser av att bo granne med en partiledare? : En kvantitativ studie över friends-and-neighbours-effekten i Sverige
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Förekomsten av friends-and-neighbours-effekten, det vill säga när röstningsmönster är påverkade av geografisk samhörighet mellan politiker och väljare, är ännu outforskad i en svensk kontext. Denna kandidatuppsats undersöker därav förekomsten av friends-and-neighbours-effekten utifrån partiledarens geografiska uppväxtkommun. LÄS MER
4. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER
5. Populist, javisst : En kvalitativ studie om svenska politiska aktörers användning av populism i politisk kommunikation
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Populism har de senaste åren blivit ett ökande fenomen i västvärlden, där partier och politiska aktörer som benämns som populistiska vinner alltmer mark. Även årets riksdagsval i Sverige följde denna trend, där Sverigedemokraterna (ett parti som har beskrivits som populistiskt) blev det näst största partiet och samarbetsparti till den nya regeringen. LÄS MER