Sökning: "vänner och skola"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden vänner och skola.

  1. 1. “När barnen inte behöver mig längre, tyder det på att det skett en utveckling och målet är uppnått” : - En kvalitativ studie om arbetet på skyddade boenden med fokus på de medföljande barnens behov av kontinuitet i vardagen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Evelina Alhede; Thushana Mohanathas; [2023]
    Nyckelord :“ontological security”; “social work”; “social workers”; “child*”; “adolescent*”; “intimate partner violence”; “domestic violence shelter”; “ontologisk trygghet”; “socialt arbete”; “socialarbetare”; “barn*”; “ungdom*”; “våld i nära relation”; “skyddat boende”;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån kvalitativa intervjuer undersöka hur socialarbetare på skyddadeboenden med barnperspektiv, via rutiner och arbetssätt, tar hänsyn till medföljande barnssociala uppbrott från skola, familj och vänner. Syftet är även att undersöka om rutinerna ocharbetssätten upplevs vara tillräckliga för att bidra till upprätthållning av kontinuitet i demedföljande barnens vardag. LÄS MER

  2. 2. Mellan isolering och integration : En kvalitativ studie kring social isolering och integrering bland unga invandrare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Oliwia Dudzinska; [2023]
    Nyckelord :Social integration; Invandrare; Social isolering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Integration och invandrare eller social isolering bland invandrare är ett ämne för diskussion. Med den senaste tidens ankomst av ett stort antal invandrare till Sverige är det värt att fokusera på olika aspekter när det gäller assimilering av invandrare på en ny plats. LÄS MER

  3. 3. ”Viktigast att kunna prata. Lättare att skaffa vänner då.” : Nyanlända elevers upplevelser av undervisning på en mottagningsenhet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Anna Ahokas; [2023]
    Nyckelord :nyanlända elever; upplevelser; lärande; förberedelseklass; kunskap; mottagningsenhet;

    Sammanfattning : Studien har genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer studerat yngre nyanlända elevers upplevelser av undervisning och social tillhörighet. Studiens specifika syfte är att undersöka upplevelser av undervisning och social tillhörighet, hos nyanlända elever i årskurs 4–6, under deras tid i en förberedande klass på en mottagningsenhet. LÄS MER

  4. 4. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :school refusal; school avoidance; school attendance; school non-attendance; school absenteeism; teachers; roles; responsibility; systems; salutogenesis; skolfrånvaro; skolnärvaro; lärare; roller; ansvar; system; salutogenes;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jenny Jansson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Attention deficit hyperactivity disorder; parents; lived experience; nursing; stress;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER