Sökning: "värdebegreppet"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet värdebegreppet.

  1. 1. Recensera och värdera : en undersökning av hur författarens första och andra verk recenseras i svensk dagspress

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Linnea Möller; Hanna Åberg; [2019]
    Nyckelord :Litteraturkritik; litterära värden; debutanter; recensioner; dagspress; värdebegrepp; stil- och formvärden; kunskapsvärden; emotionella värden; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen avser att undersöka hur en författares första och andra verk värderas i dagspress. Detta görs genom en jämförande kvalitativ undersökning av 54 recensioner från sex svenska dagstidningar: Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten. LÄS MER

  2. 2. Ekonomisk styrning för samskapande av värde : En studie om värde och vilken styrning som passar för samskapande

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Carl Ståhlbom; Viktor Wilhelmsson; [2016]
    Nyckelord :Management control systems; management control; co-creation; value; Ekonomisk styrning; styrinstrument; samskapande; värde;

    Sammanfattning : Introduktion: Konceptet samskapande av värde utvecklades inom marknadsföringslitteraturen i början av 2000-talet från Prahalad och Ramaswamy (2000). Redan då betonade författarna att ett företag som strävar efter att samskapa måste anpassa sitt ekonomiska styrsystem efter det. LÄS MER

  3. 3. Ekonomisk värdering av utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)

    Författare :Anne Heino; [2010]
    Nyckelord :Utemiljö; Värdering; Ekonomisk ; Värdegrund; Besiktning; Värderingmodell; Värderingsmetod; Arbetsmetod; Fastighetsvärdering; Variabler; Värde; Gardenstaging; Trädgårdsstyling; Skaderersättning; Träd; Växter; Trädgård; Inventering; Statusbesiktning; Värdeutlåtande; Entreprenad;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar värderingens grunder, främst utemiljöns värdegrund och värderingsmetoder med även värderingsterorier i fastighetsbranschen. Två grundfrågor följer uppsatsen: kan utemiljöer värderas ekonomiskt och finns det ett samband mellan utemiljö och ett ökat värde på fastigheten? I uppsatsen sammanställs olika teorier, värderingsmetoder, forskningsrapporter och svar från intervjuer som påvisar att det sker värdebedömningar av våra utemiljöer. LÄS MER

  4. 4. Värdeskapande under en konferensvistelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alexandra Keyser; Emelie Helgius; Tiodora Acar; [2006]
    Nyckelord :värdeskapande; kundvärde; samspel konferensgäster; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Litteraturen som idag behandlar värdebegreppet ger inte någon entydig bild av vad värdeskapande är och hur kundvärde skapas. Flera forskare har undersökt hur värde skapas i olika servicebranscher, men värdeskapande i en konferensmiljö har inte tidigare studerats i någon betydande omfattning. LÄS MER

  5. 5. Begreppet värde i en utvärdering - värt att belysa?

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth C Andersson; [2004]
    Nyckelord :evaluation; value; utvärdering; värde; värdeteori; utvärderingsmetodik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa begreppen utvärdering och värde i utvärderingar kopplade till offentlig verksamhet. Forskningsfrågan lyder: Vilken betydelse tillskriver tjänstemän och politiker begreppen utvärdering och värde vid utvärdering inom offentlig verksamhet? Forsk­ningsfrågan har brutits ned i tre frågeställningar: Vilka uppfattningar finns om begreppet ut­värdering? Vilka uppfatt­ningar finns om begreppet värde i en utvärdering? Vilken med­veten­het finns hos mottagaren av en utvärdering att se till bakomliggande faktorer?   Uppsatsens metod är en triangulering sammansatt av kvalitativa och kvantitativa forsknings­strategier samt utgången från ett ideografiskt angreppssätt. LÄS MER