Sökning: "värdegrund fostran"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden värdegrund fostran.

  1. 1. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  2. 2. "Det är inte det jag är här för, jag är här för att undervisa" : En studie över hur ämneslärare i dans tolkar och förhåller sig till gymnasieskolans fostrande uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Sara Bergström; Hanna Persson; [2023]
    Nyckelord :dance pedagogy; curriculum; fostering; upper-secondary school; democracy; prosocial behaviour; subjectification; danspedagogik; värdegrund; fostran; gymnasieskola; demokrati; prosocialt beteende; subjektifiering;

    Sammanfattning : The Swedish school’s fostering assignment is a well-researched field within social science, but there is a lack of research regarding the assignment related to dance. Therefore, the purpose of this study is to contribute to an understanding of the fostering assignment in relation to dance. LÄS MER

  3. 3. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Demokratiuppdragets dilemma : Gymnasielärares hantering av skolans demokratiuppdrag i pedagogiskpraktik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ine Back; [2022]
    Nyckelord :demokratiuppdraget; didaktik; läroplanens värdegrund; normsystem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till en ökad förståelse för hur olika faktorer påverkar lärarestolkning och praktiskt-pedagogiska hantering av skolans så kallade demokratiuppdrag, alltså deinledande texter i läroplanerna som behandlar värdegrund, kunskap om demokratiska processer samtträning i kritisk granskning. Studien efterfrågade på vilket sätt läroplanens formulering avdemokratiuppdraget tolkades av lärarna, hur de beskrev sin hantering av det i pedagogisk praktik samtvilka drivkrafter i form av normsystem som kunde spåras hos lärarna. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar lärare med sitt demokratiuppdrag i en mångkulturell kontext? : En kvalitativ studie med fenomenologiskt fokus

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Falak Qazi; [2022]
    Nyckelord :Fostran; demokrati; värdegrund; monokulturalitet; interkulturalitet; mångkulturalitet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att identifiera hur lärare i grundskolan, arbetar med demokratiuppdraget i en mångkulturell kontext. Studien ämnar ta reda på hur lärare upplever sitt demokratiuppdrag med tanke på fostran av elever med annan kulturell bakgrund än den svenska. LÄS MER