Sökning: "värdegrund och likabehandling"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden värdegrund och likabehandling.

  1. 11. Normskapande processer kring etnicitet i skolan : En studie av lärares upplevelser av hur etnicitetsnormer skapas, upprätthålls och utmanas i skolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Madelene Johansson; Lena Frisell; [2016]
    Nyckelord :Swedishness norm; suburban norm; norm criticism; education; equality; values; ethnicity; relationships; Svenskhetsnorm; förortsnorm; normkritik; pedagogik; likabehandling; värdegrund; etnicitet; svenska; språk; relationer;

    Sammanfattning : Sex halvstrukturerade intervjuer med lärare från förortsskolor i Stockholmsområdet har genomförts med syftet att se hur lärarna uppfattar normskapande processer kring etnicitet. Materialet har analyserats med en fenomenologisk metod och resultatet är tolkat med hjälp av relevanta teorier och begrepp hämtade bland annat från den normkritiska forskningen. LÄS MER

  2. 12. Vuxenmobbning inom Försvarsmakten - Ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hedie Öhman; Gabriella Troedsson; [2016]
    Nyckelord :Adult bullying; workplace bullying; degrading treatment; Swedish Armed Forces; gender; gender equality; equal treatment; Vuxenmobbning; arbetsplatsmobbning; kränkande behandling; Försvarsmakten; kön; jämställdhet; likabehandling; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate adult workplace bullying from a gender perspective within the Swedish Armed Forces. Do women consider themselves more exposed to bullying at a workplace dominated by men like the Swedish Armed Forces? The concept of work-related bullying is defined as repeated, negative acts that ridicule and isolate an employee. LÄS MER

  3. 13. Normernas och toleransens dubbelhet : Vilken betydelse har de egentligen för skolans värdegrund?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Viktoria Jansson; Kickan Juliusson; [2016]
    Nyckelord :Normkritik; Toleransperspektivet; Likabehandling; Normkreativitet; Diskriminering och trakasserier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har formats genom en kvalitativ intervjustudie med en dokumentanalys av likabehandlingsplaner som ytterligare datainsamlingsmetod. Syftet var att öka kunskapen om vilken betydelse begreppen tolerans och normkritik har i utformandet av fritidshemsverksamhetens värdegrundsarbete och två övergripande frågeställningarna formulerades: Hur förhåller sig fritidslärare till begreppen normkritik respektive tolerans i talet om sitt värdegrundsarbete? Används begreppen i likabehandlingsplaner och i så fall hur? Resultatet synliggör att begreppen tolerans och normkritik inte alls eller till liten del diskuterats på skolorna där de verksamma fritidslärarna arbetar. LÄS MER

  4. 14. Likabehandling : En kvalitativ studie om elevers moralutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anneli Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Värdegrund; Likabehandlingsplan; Elevmedverkan; Moralutveckling;

    Sammanfattning : Syftet i det här arbetet är att försöka synliggöra de pedagogiska utmaningar som elevmedverkan vid likabehandlingsarbetet i grund- och gymnasiet kan innebära. Detta genom att analysera vilka moralutvecklingsnivåer som förutsätts för eleverna i grundskolan och gymnasieskolan men hjälp av Lawrence Kohlbergs moralutvecklingsnivåer och Lars Gustafssons tankestrukturer. LÄS MER

  5. 15. Likabehandlingsarbete i förskolan : Intervjustudie med förskollärare utifrån värdegrundsfrågor

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anette Johansson; Sara Sjöström; [2015]
    Nyckelord :Likabehandling; normer; styrdokument; förskolan; aktivt arbete; miljön; systematiskt kvalitetsarbete; möjligheter och hinder.;

    Sammanfattning : Normer, värdegrund och miljön i förskolan är något som framkommer genom helastudien. Informanterna lyfter fram hur de aktivt arbetar med dessa områden ur ettvärdegrundsperspektiv. LÄS MER