Sökning: "värdegrund skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden värdegrund skönlitteratur.

  1. 1. Litteratururval ur ett likvärdighetsperspektiv : En studie om gymnasielärares uppfattningar om litteratururval i undervisningen i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Malin Jakobsson; Johanna Ejdefur; [2024]
    Nyckelord :likvärdighet; värdegrund. yrkesförberedande program; studieförberedande program; LGY11; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur litteraturvalen ser ut på de respektive programmen utifrån en del av läroplanens direktiv. Studien undersöker också hur likvärdigheten i urvalet av litteratur på gymnasieskolans olika program ser ut utifrån läroplanens värdegrunds perspektiv. LÄS MER

  2. 2. "Läsförståelse är en färskvara." : En studie om svensklärare i årskurs 4–6 syn på skönlitterärt läsförståelsearbete med värdegrund och lässtrategier i fokus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Lundgren; [2024]
    Nyckelord :Fiction; reading comprehension; reading strategies; value base; Teacher of Swedish; grade 4-6; Skönlitteratur; läsförståelse; lässtrategier; värdegrund; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick i hur verksamma svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med värdegrundsarbete och lässtrategier under skönlitterär läsförståelseundervisning. Tidigare forskning beskriver skönlitteratur som ett bra läromedel för värdegrundsarbete samtidigt som den synliggör brister kring värdegrundsarbete i samband med skönlitterär läsning i skolverksamheten. LÄS MER

  3. 3. "Vi tar emot den kärlek som vi tycker vi är värda" : En analys av Stephen Chboskys Wallflower - Konsten att titta på och dess potential för att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i ämnet svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefine Lindström; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer. Värdegrund. Svenskämnet. Wallflower - konsten att titta på The Perks of Being a Wallflower. Stephen Chbosky. Litteraturundervisning.;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2021 kom det nya direktiv från Skolverket att sexualitet, samtycke och relationer (SSR) nu har en större del i skolans värdegrund. Skolverket ger inget konkret material på hur de nya direktiven ska användas i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Sexualitet, samtycke och relationer i skönlitteratur : En systematisk litteraturstudie om hur skönlitteratur kan vara behjälplig i att belysa SSR inom ramen för svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; sexualitet; samtycke; relationer; SSR; svenskämne; värdegrund; gymnasieskolan; HBTQI; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur skönlitteratur, i svenskämnet för gymnasiet, kan användas för att belysa (SSR) värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur sexualitet, samtycke och relationer belyses i skönlitteratur samt hur de kan användas i svenskämnesundervisning med hjälp av skönlitteratur. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur och värdegrund : Några gymnasielärares tankar om litteraturundervisning och förmedling av värden till elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ingmar Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; deliberativa samtal; litteraturdidaktik; litteratursamtal; litteraturundervisning; narrativ fantasi; värdegrund; värden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några yrkesverksamma gymnasielärare i svenska arbetar med skönlitteratur i skolan i relation till de värden som skönlitteratur antas förmedla, såsom empati och medmänsklighet, samt hur detta påverkar vilka skönlitterära verk som används i litteraturundervisningen. Studiens syfte är också att undersöka hur dessa lärare tar reda på om skönlitteraturen faktiskt lyckas förmedla önskade värden till eleverna. LÄS MER