Sökning: "värdegrund skapande"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden värdegrund skapande.
1. Drama - en möjlighet att förverkliga läroplanen? : Dramapedagogers tankar om dramas funktion i grundskolan
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Drama is not a subject in the Swedish compulsory school. Still, drama pedagogues works in schools with scheduled drama lessons, although without any curriculum. This phenomenological study aims to examine the function of drama in the Swedish compulsory school through thoughts and reflections from drama pedagogues working in this context. LÄS MER
2. Holistiskt tränarskap inom hastighetsskridsko. En kvalitativ intervjustudie av tränares erfarenheter.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Att arbeta som tränare och utbilda, guida och handleda idrottare är ett komplext och dynamiskt arbete. Vilket kan innebära att behöva anpassa sig till olika förmågor, inlärningsstilar och kunskap. LÄS MER
3. Upphovsrätt till verk skapade av artificiell intelligens : En studie av förhållandet mellan kravet på mänskligt skapande och teknologiska framsteg inom kreativ AI
Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : För att ett verk ska kunna erhålla upphovsrättsligt skydd förutsätts det att verket är skapat av en människa. Om ett alster ska uppnå originalitetskriteriet krävs det att alstret visar prov på en personlig och intellektuell prägel från skaparen. LÄS MER
4. Dramaspråkets plats i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att synliggöra hur dramapraktiserande pedagoger i förskolan ser på relationen mellan drama och förskolans läroplan. Uppsatsen utgår från följande forskningsfrågor: Vilka är dramapraktikernas upplevelser av svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama utifrån läroplanens skrivning om uppdrag och värdegrund? Vilka är dramapraktikernas upplevelser av svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama beträffande mål, riktlinjer och dokumentation som det skrivs fram i läroplanen? Fokussamtal med fyra dramapraktiker i förskolan har genomförts för att undersöka deras upplevelser av vilka svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama utifrån läroplanen. LÄS MER
5. Barns bildskapande
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER