Sökning: "värdegrund skapande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden värdegrund skapande.

  1. 1. Drama - en möjlighet att förverkliga läroplanen? : Dramapedagogers tankar om dramas funktion i grundskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Lova Lundin; [2023]
    Nyckelord :Drama; dramapedagogik; dramapedagog; drama i grundskolan; dramas funktion; värdegrund; skapande; ämnesutveckling;

    Sammanfattning : Drama is not a subject in the Swedish compulsory school. Still, drama pedagogues works in schools with scheduled drama lessons, although without any curriculum. This phenomenological study aims to examine the function of drama in the Swedish compulsory school through thoughts and reflections from drama pedagogues working in this context. LÄS MER

  2. 2. Holistiskt tränarskap inom hastighetsskridsko. En kvalitativ intervjustudie av tränares erfarenheter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Elias Carlsson; Klaus Salmesvirta; [2022-06-28]
    Nyckelord :Holistiskt coaching; Hastighetsskridsko; Kvalitativ fallstudie;

    Sammanfattning : Att arbeta som tränare och utbilda, guida och handleda idrottare är ett komplext och dynamiskt arbete. Vilket kan innebära att behöva anpassa sig till olika förmågor, inlärningsstilar och kunskap. LÄS MER

  3. 3. Upphovsrätt till verk skapade av artificiell intelligens : En studie av förhållandet mellan kravet på mänskligt skapande och teknologiska framsteg inom kreativ AI

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Jasmin Saleh; [2019]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Upphovsrätt; Artificiell intelligens; AI; Kreativ AI; Originalitetskriteriet; Krav på mänskligt skapande; Innovation; Tech law;

    Sammanfattning : För att ett verk ska kunna erhålla upphovsrättsligt skydd förutsätts det att verket är skapat av en människa. Om ett alster ska uppnå originalitetskriteriet krävs det att alstret visar prov på en personlig och intellektuell prägel från skaparen. LÄS MER

  4. 4. Dramaspråkets plats i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mattias Johnsson; [2018]
    Nyckelord :drama; dramapedagogik; pedagogisk dokumentation; förskola; drama i förskolan; läroplan; lärprocesser; lek;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att synliggöra hur dramapraktiserande pedagoger i förskolan ser på relationen mellan drama och förskolans läroplan. Uppsatsen utgår från följande forskningsfrågor: Vilka är dramapraktikernas upplevelser av svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama utifrån läroplanens skrivning om uppdrag och värdegrund? Vilka är dramapraktikernas upplevelser av svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama beträffande mål, riktlinjer och dokumentation som det skrivs fram i läroplanen? Fokussamtal med fyra dramapraktiker i förskolan har genomförts för att undersöka deras upplevelser av vilka svårigheter, möjligheter och utmaningar som finns inom drama utifrån läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER