Sökning: "värdegrunden föräldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden värdegrunden föräldrar.

  1. 1. Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mirila Bardakji; Koshe Mahmod; [2020-03-09]
    Nyckelord :multikulturalism; patriarkalism; sociokulturalism; könsroller och genus; värdering; familj; identitet och multietnicitet; uppfostran;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med detta arbete är att undersöka vad patriarkalisk uppfostran har för roll i utkristalliseringen av synen på genusfrågan, könsroller och jämställdhet hos elever från Främre orienten enligt intervjuade pedagoger. Vi vill även med detta arbete få vetskap om vilka pedagogiska metoder modersmålslärare och andra pedagoger använder för att implementera den svenska värdegrunden och ge dessa elever en uppfostran i riktning mot jämställdhet och demokrati. LÄS MER

  2. 2. Normalt föräldraansvar vid bedömningen av barns rätt till personlig assistans : En rättsteoretisk problematisering

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emma Strand; [2019]
    Nyckelord :LSS; personlig assistans; assistansersättning; föräldraansvar; rättslig pluralism; rättslig polycentri; rättslig polyvalens; Gemeinschaft; Gesellschaft.;

    Sammanfattning : Barns rätt till personlig assistans uppmärksammades under våren 2017 genom att det i media rapporterades om att personlig assistans enligt LSS, och assistansersättning enligt 51 kap. SFB, till barn med svåra funktionshinder nekats eller dragits in. LÄS MER

  3. 3. Norm eller obestämd form? : En analys av norm och avvikelse gällande genus, etnicitet och sexualitet i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ann-Sofie Grönborg; Anna Renberg; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; barnlitteratur; familjekonstellationer; genus; etnicitet; sexualitet; normer; avvikelser;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur familjekonstellationer med avseende på genus, etnicitet och sexualitet framställs i nyutgiven skönlitteratur för barn i åldrarna 10–12 år, och hur gestaltningarna korrelerar med värdegrunden i läroplanen Lgr 11. De teorier som använts till analysen är dekonstruktion, feministisk litteraturteori, postkolonialism och queerteori, där dekonstruktion även fungerat som metod. LÄS MER

  4. 4. "Det är svårt att sätta ord på" En studie om förskollärares tolkning av demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Lysholm; Elisabeth Tellström; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; förskollärare; läroplanen för förskolan; värdegrund;

    Sammanfattning : AbstractVårt syfte med denna studie har varit att undersöka hur definitionen av demokrati i läroplanen i förskolan tolkas av förskollärare och hur den praktiseras i verksamheten samt vilka dilemman som kan uppstå.Vi har utgått från värdena som står i läroplanen för förskolan 98/10: människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta. LÄS MER

  5. 5. Nyanländas möte med den svenska skolan : En undersökning ur lärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Nyanlända elever; språksvårigheter; utanförskap; möjligheter; hinder; förutsättningar;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att synliggöra lärares uppfattning och erfarenheter av nyanlända elever i den svenska skolan, både ur ett lärandeperspektiv och ur ett socialt perspektiv. Studien syftar även till att se vilka möjligheter respektive hinder läraren upplever i mötet med dessa elever samt hur läraren bemöter de svårigheter som kan uppstå. LÄS MER