Sökning: "värdegrunden fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden värdegrunden fritidshem.

  1. 1. En studie om fritidslärares pedagogik - hur bygger man ett positivt skolklimat?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nathalie Hultgren; Edward Rogius; [2023]
    Nyckelord :fritidshem; värdepedagogik; den generaliserande andre; den proximala utvecklingszonen; internalisering; kompisskapande; skolklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur fritidslärare påverkar elevers sociala miljö i fritidshemmet och vad som skapar ett positivt skolklimat. Vi undersöker även vilka strategier lärarna använder sig av för att främja olika värden. Dessa värden är de som kommer av värdegrunden på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. "Lärande och kunskap är aldrig tungt att bära" : Vårdnadshavares uppfattning om lärandet i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sandra Axelsson; Vilma Broholm; [2022]
    Nyckelord :Vårdnadshavare; Fritidshem; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur vårdnadshavare uppfattar lärandet på fritidshemmet. Frågeställningarna som finns med i denna studie handlar om att ta reda på och synliggöra vad vårdnadshavare uppfattar att fritidshemmet arbetar med för lärande, samt vad vårdnadshavare anser att deras barn lär sig i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Kan värdegrundsarbetet kommuniceras likvärdigt med kunskapskraven? : En vetenskaplig essä om sökandet efter en pedagogisk blick på utbildning som värdesätter människor som komplexa varelser och inte bara vissa mätbara delar av oss.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niklas Soukka; [2019]
    Nyckelord :Basic values work; knowledge requirements; pedagogy of interruption; interculturality; intersectionality; majority culture; subjectification; qualification; socialization; uniqueness; action; self-esteem; learnification; Värdegrundsarbete; kunskapskrav; avbrottets pedagogik; interkulturalitet; intersektionalitet; majoritetskultur; subjektifiering; kvalificering; socialisation; unikhet; handlande; självkänsla; lärifiering;

    Sammanfattning : In my essay, I will explore how, as a primary teacher in a leisure home, I may try to communicate the value base we are to convey equal to the central content. It is in the sign of measurability that the school is now in the approach we applied to the students, that they have also begun to apply to themselves and their fellow human beings. LÄS MER

  4. 4. Ett nytt ord för det vi gör dagligen : Pedagoger på några fritidshem talar om undervisning och hur de genomför den

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Hagberg Kindlund; [2019]
    Nyckelord :fritidshem; undervisning; Lgr 11; styrdokument; fokusgruppsintervju; Communities of practice;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur undervisning, som den förklaras i kapitel 4 i Lgr 11, beskrivs av några pedagoger vid några fritidshem. Studien gjordes med sociokulturell ansats och kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om fritidspedagogers arbete med värdegrundsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Brandon Lane; [2015]
    Nyckelord :values; after-school care; standards; development and learning; Fritidspedgaog; Värdegrund; Brandon Lane; Genus; Intervjustudie;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to gain a clearer picture of how after-school-care teachers’ work with fundamental values in after-school care, both practically and theoretically based on the curriculum Lgr 11. I wanted to acquire a broader understanding of the school's core values and what kinds of tools teachers used to cope with their task. LÄS MER