Sökning: "värdegrundsarbete i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden värdegrundsarbete i förskoleklass.

  1. 1. Integritet och samtycke iStopp! Min kropp! : – Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen,känslor och hemligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Carlestål Bjärnebro; Felicia Milstam Storm; [2023]
    Nyckelord :Integritet; samtycke; karaktärsgestaltning; kärnhändelser; fokalisering; katalysator; vägvisare; boksamtal; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Moa Carlestål Bjärnebro & Felicia Milstam Storm: ”Integritet och samtycke i Stopp! Min kropp: Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen, känslor och hemligheter”, för värdegrundsarbete med fokus på integritet och samtycke. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, Grundnivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur i undervisningen - en intervjustudie från förskoleklass till årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Solvang; Louise Orest; [2020]
    Nyckelord :arbetssätt; bibliotek; bibliotekarie; boksamtal; boktillverkning; didaktiska frågor; gestaltning; kanon; litteraturval; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad lärare menar att de grundar sina val av skönlitteratur i, vid högläsning och individuell läsning. Syftet är också att undersöka vilka arbetssätt lärare menar att de använder vid bearbetning av skönlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Normalitet och avvikelse - En normal elev det finns ju inte, alla är så olika

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Svensson; Kristin Strand; [2017]
    Nyckelord :individualisering; inkludering; normer; systemteori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Program och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hpNivå: Avancerad nivåTermin/år:Ht 2016Handledare: Bernt GunnarssonExaminator:Lisa HellströmTitel/ Rapportnummer:Normalitet och avvikelseNyckelord:individualisering, inkludering, normer, specialpedagogiska perspektiv, systemteori, ________________________________________________________________Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka hur några lärare resonerar kring normalitet och avvikelse. Syftet var också att undersöka om det finns några skillnader mellan hur några lärare i förskoleklass och lärare i mellanstadiet resonerar kring begreppen, samt att utifrån studiens resultat dra slutsatser rörande specialpedagogens arbete. LÄS MER

  4. 4. Drama för en bättre vi-känsla på fritidshem och i skola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alek Mestan; [2017]
    Nyckelord :Drama; vi-känsla; värdegrundsarbete; fritidshem; förskoleklass; grundskola;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbete syftar till att skapa en bättre vi-känsla hos eleverna på förskoleklass och fritidshemmet genom att arbeta med drama under fem veckor. Studien genomfördes i två delar, den första är under förskoleklassens olika samlingar och den andra delen är planerade dramapass i fritidshemsverksamheten. LÄS MER

  5. 5. Muntligt berättande i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Jonsell; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; muntligt berättande; sagor;

    Sammanfattning : Ämnet för uppsatsen är muntligt berättande och syftet är att undersöka vilken plats det har i arbetet bland förskollärare. Muntligt berättande har, i tidigare forskning visat sig ha, många sidovinster såsom språklig utveckling, värdegrundsarbete och fantasi. LÄS MER