Sökning: "värdegrundsarbete i fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden värdegrundsarbete i fritidshem.

  1. 1. Värdegrundsarbete i fritidshem : En kvalitativ studie om det förebyggande arbetet mot mobbning i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fatimah Hindi; Felicia Kastner; [2022]
    Nyckelord :Kränkningar; mobbning; styrdokument; värdegrund; åtgärdsplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om fritidspersonalens definition avmobbning samt hur de arbetar för att förebygga mobbning. Studien baseras på åttasemistrukturerade intervjuer som genomförs individuellt. Alla respondenter harfritidshem som arbetsplats och representerar olika fritidshem. LÄS MER

  2. 2. Könsidentitet och heteronormens maktutövande tendenser : En analys av två fokusgruppsdiskussioner med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tilja Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi-personer; normkritik; elever; kränkande behandling; norm; konsidentitet; heteronorm; maktutövning; könsidentitetsutveckling; könsöverskridande identitet; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar normer om könsidentitet i skolan. Syftet är också att undersöka hur heteronormen framstår i lärares tal om kränkande uttalanden. Studien har använt en kvalitativ metod, där det empiriska materialet samlats in genom fokusgruppsdiskussioner. LÄS MER

  3. 3. Rum och lokaler för undervisning i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Stoyanka Andersson; Daniel Johansson; [2022]
    Nyckelord :after-school center; indoor environment; room; teaching; appropriate premises; fritidshem; inomhusmiljö; rum; undervisning; ändamålsenliga lokaler;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur fritidshemslärare upplever inomhusmiljön och rummens lämplighet för undervisning i fritidshem. Utifrån detta syfte har formulerats två frågeställningar: Hur upplever fritidshemslärare användningen av rum och lokaler och deras lämplighet i relation till undervisning i fritidshem? Vad beskriver fritidshemslärare som ändamålsenliga lokaler och rum för undervisning i fritidshem? Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes som metod för insamling av empiriskt material för studien vilken utgörs av intervjuer med nio fritidshemslärare från sex olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Utanförskap på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidspersonalens utsagor om socialt utanförskap bland barn.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mickaela Göransson; Rowelyn Abanero; [2021]
    Nyckelord :Jämlikhet; utanförskap; värdegrundsarbete; inkludering; social utsatthet; lärares ledarskap.;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att bidra med kunskap om barns utanförskap på fritidshemmet. Detta genom att undersöka vilka orsaker som leder till utanförskap och hur fritidspersonal resonerar om socialt utanförskap i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering utifrån fritidslärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Pourabdi; Beatrice Granqvist; [2020]
    Nyckelord :Konflikter; Konflikthantering; Fritidshem; Förebyggande arbete; Sociala relationer; Lärande;

    Sammanfattning : Då konflikter är en del av livet ville vi med denna studie ta reda på hur fritidslärare hanterar och löser konflikter samt hur de använder konflikthantering som en grund för lärande för eleverna i de lägre åldrarna på fritidshemmen. Då vi båda på ett eller annat sätt varit i kontakt med olika fritidshem kunde vi se att konflikter var något som uppstod konstant. LÄS MER