Sökning: "värdegrundsbegreppet i skolan"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden värdegrundsbegreppet i skolan.
1. Värdet av värdegrunden? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om arbete med värdegrundsfrågor i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka lärares tankar och uppfattningar av värdegrundsarbetet i årskurserna F-3. Insamlandet av data har skett genom semistrukturerade intervjuer med sex lärare i olika årskurser mellan F-3. Intervjuerna transkriberades och genom en tematisk analys har data sedan bearbetats och kodats. LÄS MER
2. Fostransuppdraget. En kvlitativ studie gällande lärarstudenters förhållningssätt och upplevelser kring fostran och värdegrund i lärarutbildningen.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Läraruppdraget innebär, förutom att lära ut ämnena i vilka lärare är specialiserade, att fostra elever till goda och demokratiska samhällsmedborgare. Det finns i skolans styrdokument fastställt att alla lärare i skolans värld ska överföra ett kulturarv av värden, traditioner, språk och kunskaper till eleverna. LÄS MER
3. Ett retoriskt flaggskepp? Lärande och värdegrundsarbete inom organisationer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ teoretisk litteraturstudie. Metodologiskt har den en abduktiv karaktär, och innefattar en genealogisk ansats gentemot begreppet värdegrund. Uppsatsens syfte är att undersöka om svårigheterna i att förankra värdegrundsarbete inom organisationer kan förklaras genom vuxnas lärande. LÄS MER
4. Lärares förhållningssätt till värdegrunden : - en kvalitativ studie av två skolors förutsättningar för en gemensam syn och förståelse av värdegrundsbegreppet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Vi har i denna uppsats valt att i en komparativ studie studera och problematisera hur skolors organisatoriska storlek kan påverka lärares förutsättningar för en gemensam syn och förståelse av värdegrundsbegreppet. Anledningen till detta val är att vi under vår verksamhetsförlagda utbildning har uppmärksammat hur olika arbetet med värdegrunden har varit i skolorna och utifrån våra studier i samhällskunskap har vi funderat över varför det demokratiska arbetet tar sig olika i uttryck. LÄS MER