Sökning: "värdegrundsfrågor."

Visar resultat 16 - 20 av 158 uppsatser innehållade ordet värdegrundsfrågor..

  1. 16. När rädslan för det som är annorlunda skapar utanförskap : – En kvalitativ text- och bildanalys av författaren Mats Strandbergs och illustratören Sofia Falkenhems bokserie Monstret Frank (2019)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nederman; Helen Österman; [2022]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdegrundsarbete; barnlitteratur; högläsning; sociokulturellt perspektiv; hermeneutiskt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken didaktisk potential bokserien Monstret Frank (2019) har med utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete. Undersökningen baseras på en kvalitativ bild- och textanalys där vi utgått från läsarens tolkning av bokserien. LÄS MER

  2. 17. Från barnlitteratur till värdegrundsarbete : – En textanalys av böckerna om Kerstin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Ahlnäs; Ida Makkonen; [2022]
    Nyckelord :Helena Hedlund; Kerstin; etik; normer; inkludering; högläsning; barnlitteratur; litteratursamtal;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en kvalitativ textanalys av Helena Hedlunds tre första skönlitterära barnböcker om Kerstin. Verken vi har analyserat är Det fina med Kerstin (2018), Att vara Kerstin (2019) och Kerstin livet och döden (2020). LÄS MER

  3. 18. Barnlitteratur ur ett maktperspektiv : – En textanalys av Astrid Lindgrens böcker Emil i Lönneberga (1963), Nya hyss av Emil iLönneberga (1966) och Än lever Emil i Lönneberga (1970)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Fagrell; Viktor Svedin; [2022]
    Nyckelord :Power; children’s literature; power relations; makt; maktförhållande; Astrid Lindgren; Emil i Lönneberga; värdegrund; barnlitteratur; undervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie där textanalys görs på böckerna Emil i Lönneberga (1963), Nya hyss av Emil i Lönneberga (1966) och Än lever Emil i Lönneberga (1970). Syftet är att undersöka vilka maktrelationer mellan vuxna och barn som kommer till uttryck i de tre böckerna om Emil i Lönneberga. LÄS MER

  4. 19. Värdegrund i musiklärarutbildning : En kvantitativ innehållsanalys av kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2022]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; jämlikhet; likabehandling; anti-diskriminering; lärarutbildning; styrdokument; kursplaner; läroplaner; policys; innehållsanalys; konstruktiv länkning; musik.;

    Sammanfattning : Lärarutbildningars innehåll ska styras av de kursplaner som ingår i programmen. Kursplanernas innehåll styrs i sin tur till hög grad av de examensmål som finns i högskoleförordningens bilaga två, examensordningen. LÄS MER

  5. 20. Inkluderande undervisning i svenskämnet – hur tänker lärarna?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Emilie Magnusson; Lina Strandberg; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; individanpassning; sociokulturellt perspektiv och svenskämnet;

    Sammanfattning : Tanken om en skola för alla innebär att alla elever ska erbjudas samma möjlighet till lärande. Inkluderingstanken gör att skolans kompensatoriska uppdrag sätts på prov genom att varje elev behöver en undervisning formad efter elevens behov. LÄS MER