Sökning: "värdegrundsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet värdegrundsperspektiv.

  1. 1. Värdegrundsarbete med barnlitteratur : En värdegrundsanalys av Handbok för superhjältar del 3: Ensam och Handbok för superhjältar del 4: Vargen kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Magnerot; [2022]
    Nyckelord :Handbok för superhjältar; barnlitteratur; värdegrund; kränkande behandling; vänskap; utanförskap; illustration; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en kvalitativ textanalys och bildanalys av Elias och Agnes Våhlunds böcker Handbok för superhjältar del 3: Ensam (2018) och Handbok för superhjältar del 4: Vargen kommer (2018). Studien undersöker böckernas text- och bildinnehåll utifrån ett värdegrundsperspektiv, med inriktning på litteraturens karaktärer. LÄS MER

  2. 2. Harry Potter och värdegrunden : Hur Harry Potter kan användas i värdegrundsarbetet för skolans år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Wikström; [2021]
    Nyckelord :Harry Potter; värdegrund; läroplan; skönlitteratur; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Harry Potter och värdegrunden - Hur Harry Potter kan användas i arbetet om värdegrunden för skolans år 4-6, syftade till att undersöka vilken värdegrund som går att utläsa i Harry Potter och de vises sten. Undersökningen utgick från de tre kategorierna människans frihet och integritet, alla människors lika värde och jämställdhet mellan kvinnor och män. LÄS MER

  3. 3. Värdegrunden mellan pärmarna : En komparativ analys av Jan Guillous Ondskan och Chimamanda Adichies Lila hibiskus ur ett värdegrundsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanne Rehbinder; [2020]
    Nyckelord :värdegrund; didaktik; didaktisk potential; gymnasieskolan; svenskämnet; skönlitteratur; litteraturundervisning; Guillou; Ondskan; Adichie; Lila hibiskus;

    Sammanfattning : Skolans värdegrundsarbete ska genomsyra undervisningen inom alla ämnen och inom svenskämnet kan vägen in i detta arbete utgöras av litteratur. Syftet med studien är att undersöka didaktisk potential i två romaner ur ett värdegrundsperspektiv. Metoden utgörs av den nykritiska textanalysmetoden närläsning samt tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Etniciteters varande eller icke varande i en rörlig tid : En studie om läromedel i svenska på gymnasiet ur ett värdegrundsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Haanpää Våhlen; Linnéa Olsson; [2020]
    Nyckelord :Etnisk mångfald; interkulturalitet; etnisk tillhörighet; gymnasieskolans värdegrund; läromedel; Svenska impulser; gymnasium; svenskämnet; svenska;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som intresse att bidra till den interkulturella diskussionen i skolan utifrån värdegrunden. Genom att undersöka hur läromedelsböcker synliggör den etniska mångfalden vilken representeras i skönlitterära texter och bilder åskådliggörs hur läromedelsböcker kan fungera som ett verktyg i denna diskussion. LÄS MER

  5. 5. Representation och framställning av kvinnliga och manliga författare : En studie av läromedel för Svenska 2 ur ett genus- och värdegrundsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Equality; gender stereotypes; upper secondary school; history of literature; Jämställdhet; könsstereotyper; gymnasieskola; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : This study aims to examine the representation of male and female authors and how they are described in three literature textbooks used in Swedish upper secondary school. The theoretical framework consists of gender theory with focus on the stereotyped images that have existed, and still exists, about what is characteristically masculine and feminine. LÄS MER