Sökning: "värdekedjan"

Visar resultat 16 - 20 av 272 uppsatser innehållade ordet värdekedjan.

  1. 16. The Role of Scenario Analysis : Facilitation of the scenario analysis process with implementation guidance for organizations

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Elias Al Jazar; [2023]
    Nyckelord :Scenario Analysis; TCFD; Financial impact; Strategic decision making; Scenarioanalys; TCFD-ramverk; finansiell påverkan; strategisk beslutsfattande;

    Sammanfattning : Organizations face multiple types of climate-related risks and opportunities. This creates financial and strategic challenges for organizations to solve, thus creating different frameworks, such as the Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD), that support organizations and increases their financial stability and strategic resiliency. LÄS MER

  2. 17. What is the feasibility of using Power Purchase Agreements as a green electricity sourcing method for a large industrial company? : A Case Study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Oskar Andersson; Fredrik Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Power Purchase Agreements; Sourcing; Industrial Company; Green Electricity; Renewable Energy; PPA; Power Purchase Agreement; Uppköp; Industriellt bolag; Grön elektricitet; Förnyelsebar energi; PPA;

    Sammanfattning : With the increasing volatility on electricity markets and a growing emphasis on sustainability, renewable electricity has gained significant attention from corporate entities seeking to secure their green energy supply. Among the various methods available for securing green electricity, one method on the rise is Power Purchase Agreements (PPA). LÄS MER

  3. 18. Outlook of EV battery pack design trends : Assessment of trend impact from a recycling perspective

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Arvid Johannisson; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicle; Battery pack design trends; Battery pack disassembly; Recyclability; Circular economy; Elfordon; Batteri-pack-design-trender; Batteri-pack-demontering; Återvinningsbarhet; Cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Electrification is essential to decarbonise the transport sector, which accounts for the highest share of greenhouse gas emissions by all sectors. The transition requires a large amount of batteries which bring challenges, not least when it comes to raw material supply and sustainability issues during the mineral mining. LÄS MER

  4. 19. Utmaningarna att få korslimmat trä cirkulärt : En studie i KL-trä värdekedja, återbruks potentialen

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Peter Norgren; Sofie Signell; [2023]
    Nyckelord :Korslimmat trä; Cirkulär ekonomi; Återbruk;

    Sammanfattning : I nutidens samhälle är klimatfrågan det område som diskuteras mest i världen. Vi har kommit till insikt att aspekter kring miljöfrågor, hållbart byggande och klimatförändringar måste tas på största allvar. Hur vi bygger idag kommer att påverka generationer framåt lika väl som tidigare generationers val påverkar oss idag. LÄS MER

  5. 20. Att skapa eller att inte skapa User Generated Content : En kvantitativ studie om användares engagemang på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eliasson Gustav; Nassab Assal; [2023]
    Nyckelord :User generated content; UGC; Social media; Digital platforms; Engagement; Service-dominant logic; Value co-creation; COBRA; Functional value; Social value; Emotional value; User generated content; UGC; Sociala medier; Digitala plattformar; Engagemang; Tjänstedominant logik; Samskapande av värde; COBRA; Funktionellt värde; Socialt värde; Emotionellt värde;

    Sammanfattning : Den ökade närvaron på digitala plattformar har gett konsumenter möjligheten till ökat inflytande och påverkan längs hela värdekedjan. Genom att konsumera, bidra och skapa innehåll på digitala plattformar är User Generated Content (UGC) ett verktyg för användare att vara delaktiga i värdeskapandeprocessen. LÄS MER