Sökning: "värderande adjektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden värderande adjektiv.

  1. 1. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Skånberg; [2020-02-03]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; MAX; McDonald’s; varumärke; CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö. Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalys Material: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s Sverige Resultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER

  2. 2. Hur rapporterade tidningen Smålandsposten om Amerika under 1880-talet i Kronoberg, Småland. : En studie och analys av annonser i tidningen Smålandsposten, undersökningsår 1880.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Idun Zilliacus; [2020]
    Nyckelord :Smålandsposten; Amerika.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur tidningen Smålandsposten användes av ångbåtslinjerna genom att de annonserade med sina resor och hur deras annonser kunde ha sett ut för att de ska vara det företag som använts i överfarten mellan Sverige och Amerika. Frågorna som har ställts utifrån syftet var hur ofta förekom artiklar och annonser med Amerikaanknytning i Smålandsposten? På vilket sätt var artiklarna vinklade? Var de inbjudande eller avskräckande och vilka värderande ord användes? På vilket sätt lade båtlinjerna fram sina annonser i media för att presentera överfarten till Amerika? Genom att ha arbetat kvalitativt och kvantitativt med källmaterialet och analysera de 154 tidningar som getts ut under 1880 utav tidningen Smålandsposten hade 36 stycken av tidningarna haft annonser och artiklar mellan februari och augusti månad som berört Amerikaemigrationen som hade sin topp under 1880. LÄS MER

  3. 3. Goa patienter och kompetent personal? En innehålls- och textanalys av Sahlgrenska Universitetssjukhusets värdeord på Instagram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Emelie Engström; [2018-10-29]
    Nyckelord :Sahlgrenska Universitetssjukhuset; SU; Instagram; värdeord; textanalys; kvalitativ innehållsanalys; personcentrerad vård; patientcentrerad vård;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har sjukvården i Sverige genomgått en rad förändringar i organisation och kommunikation. Idéer om New Public Management och faktorer som privatisering och digitalisering öppnar för en varumärkesorientering även bland offentliga organisationer. LÄS MER

  4. 4. "Beautiful Forcefields!" : Promotional Metadiscursive Language in eSports Commentaries

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Johannes Byrö; [2017]
    Nyckelord :metadiscourse; eSports; promotional language; commentary; casters; evaluative adjectives; metaphors; metadiskurs; eSport; främjande språk; kommentar; kommentatör; värderande adjektiv; metaforer;

    Sammanfattning : For an eSports commentator, the ability to promote the rivalry between the competitors is just as important as fast and accurate commentary. Thus, it is of interest how an experienced commentator achieves this promotional language per some theoretical framework. LÄS MER

  5. 5. Vackra damer och förtjusande gasrespons : Värderande adjektiv ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Lund; [2017]
    Nyckelord :adjektiv; genus;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras sex nummer av Svensk Damtidning och fyra nummer av Auto, motor & sport med syfte att klargöra huvuvida talspråksstereotypen att kvinnors språk är mer känsloladdat än mäns kan appliceras även på skriftspråk. Enligt talspråksstereotypen använder kvinnor fler värderande adjektiv än män, och dessa adjektiv tenderar att vara mer känsloladdade vid kvinnlig användning. LÄS MER