Sökning: "värderande kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden värderande kommunikation.

  1. 1. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Skånberg; [2020-02-03]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; MAX; McDonald’s; varumärke; CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö. Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalys Material: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s Sverige Resultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER

  2. 2. Elevers argumentativa diskussioner om klimatförändringar : En kvalitativ studie om hur fotografier kan användas för att utveckla elevers argumentation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Persson; [2019]
    Nyckelord :Argumentation; Bilder i undervisningen; Hållbar utveckling; Klimat; Grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur samtal med utgångspunkt i fotografier, kan hjälpa elever i de lägre årskurserna att utveckla sin förmåga att argumentera  i frågor rörande klimatförändringar. De frågeställningar som låg till grund för studien var följande: Vilka möjligheter till lärande erbjöds i samtalsinteraktionen mellan bild, lärare och elev? Hur utvecklades elevernas sätt att argumentera under samtalsserien? Samt hur kan läraren stödja eleverna för att utveckla deras förmåga att argumentera? Hela studien grundade sig på de argumentativa diskussioner som iscensattes med utgångspunkt i fyra skilda samlingar av fotografier. LÄS MER

  3. 3. Goa patienter och kompetent personal? En innehålls- och textanalys av Sahlgrenska Universitetssjukhusets värdeord på Instagram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Emelie Engström; [2018-10-29]
    Nyckelord :Sahlgrenska Universitetssjukhuset; SU; Instagram; värdeord; textanalys; kvalitativ innehållsanalys; personcentrerad vård; patientcentrerad vård;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har sjukvården i Sverige genomgått en rad förändringar i organisation och kommunikation. Idéer om New Public Management och faktorer som privatisering och digitalisering öppnar för en varumärkesorientering även bland offentliga organisationer. LÄS MER

  4. 4. Den politiske kommentatorn - Vän eller fiende?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Rebecca Bengtsson; Stefan Johansson; [2018-09-07]
    Nyckelord :Objektivitet; gestaltningsteori; politiska kommentatorer; demokrati; värderande ord; Objectivity; framing theory; political commentators; democracy; valuating words;

    Sammanfattning : Purpose: The main purpose is to examine how four Swedish political commentators lives up to the ideal of objectivity. Method: Quantitative content analysis Procedure: Coded all articles produced in printed press during 2017 by political commentators Ewa Stenberg (Dagens Nyheter), Göran Eriksson (Svenska Dagbladet), Lena Mellin (Aftonbladet) and K-G Bergström (Expressen). LÄS MER

  5. 5. Hur upplever medarbetare vid den psykiatriska akutenheten Rosen socialt stöd? : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Moa Jacobsson; Johanna Thorslund; [2017]
    Nyckelord :socialt stöd i arbetet; upplevelser av socialt stöd; emotionellt stöd; instrumentellt stöd; informellt stöd; värderande stöd; psykiatrisk akutenhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur medarbetare vid den psykiatriska akutenheten Rosen upplever socialt stöd på arbetsplatsen. Ett snöbollsurval resulterade i åtta deltagare till studien. För att uppnå syftet med studien genomfördes semistrukturerade intervjuer vilka sedan analyserades med en deduktiv kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER