Sökning: "värdering av ett onoterat företag"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden värdering av ett onoterat företag.

  1. 1. K3 eller frivillig tillämpning av IFRS? : En komparativ studie mellan redovisning av finansiella tillgångar ur ett intressentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Rebecca Rönnberg Persson; Julia Andersson; [2018]
    Nyckelord :IFRS 9; K3s chapter 11; accounting; impairment; measurement; classification; qualitative characteristics; stakeholder theory; financial instruments; financial assets.; IFRS 9; K3s kapitel 11; redovisning; nedskrivning; värdering; klassificering; kvalitativa egenskaper; intressentteori; finansiella instrument; finansiella tillgångar;

    Sammanfattning : Efter den globala finanskrisen år 2008 riktades en stor kritik mot standarden IAS 39 Finansiella instrument: Redovisning och värdering. Denna kritik grundade sig i att standarden var allt för komplicerad. Detta påpekades redan vid dess publicering år 1999. LÄS MER

  2. 2. Värdering av varumärket : En jämförande studie mellan SEB och Länsförsäkringar Södermanland

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Denha Holia; Coppola Camila; Jablonska Sylvia; [2014]
    Nyckelord :Brand; brand valuation; Customer Loyalty; trademark; intangible asset; bank; Varumärke; varumärkesvärdering; kundlojalitet; immateriell tillgång; bank;

    Sammanfattning : Frågeställningar:                  Vilket tillvägagångssätt används för att samla in relevant information för värderingen? Finns det en generell metod för varumärkesvärdering eller använder sig företag inom bankbranschen av olika metoder? Hur redovisas kostnaderna för varumärket i årsredovisningen?   Syfte:                                     Syftet med studien är att jämföra två företag inom banksektorn med internt upparbetade varumärken genom att studera likheter och skillnader i hur de värderar sitt varumärke.   Metod:                                   Metoden som använts i denna studie är en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Företagsvärdering med fundamental analys : jämförande studie av två börsföretag

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Wafaa Zbib; Erika Coyet; [2011]
    Nyckelord :Företagsvärdering; Börsnoterat företag; Fundamental analys; Jämförande värdering; Nyckeltal;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel:             Företagsvärdering medfundamental analys - jämförande studie av två börsföretag   Nivå:             C- uppsatsi ämnet företagsekonomi   Författare:     ErikaCoyet & Wafaa Zbib   Handledare:   MarkkuPenttinen   Datum:         2011 – 01   Syfte: Syftet med studien är att genomen företagsvärdering på Sandvik AB och Atlas Copco AB fastställa om derasaktier är undervärderade på börsen mot för verkligt värde och om det äraktuellt ur lönsamhetssynpunkt att köpa någon utav aktierna eller eventuelltbåda två. Vidare är syftet att göra en jämförande studie av företagen utifrånföretagsvärderingen för att ytterligare visa på vad en fundamental analysspeglar för syfte och roll. LÄS MER

  4. 4. Värdering av Speed : Ett onoterat aktiebolag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Annelie Claesson; Anna Åhmark; [2009]
    Nyckelord :kassaflöde; WACC; CAPM; speed management ab; företagsvärdering; värdering; betavärde; onoterade företag; bemanningsföretag; diskonteringsränta; tillväxt; riskfri ränta; marknadsrisk;

    Sammanfattning : Värdet på ett företag kan variera beroende på vilken nytta det kan anses ha för olika individer.Att finna ett värde på ett företag som är fullkomligt sant, objektivt eller obestridligt är därför iprincip en omöjlighet. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkas företagsvärdet av en MBO? - En fallstudie av Fredrik Mogensen AB

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aron Modig; Fredrik Danielsson; Karl-Erik Dexner; [2008-08-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Hjo-baserade familjeföretaget Fredrik Mogensen AB (FMAB) köptes år 1995 upp av tyska Allgaier Werke GmbH (AW), moderföretag i Allgaier Gruppe (AG). Då det hos FMAB:s ledning och personal föreligger missnöje med AW:s styrning av FMAB ämnar denna uppsats undersöka huruvida bolagets nuvarande ägarstruktur är optimal eller ej. LÄS MER