Sökning: "värdering av ett onoterat företag"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden värdering av ett onoterat företag.
1. K3 eller frivillig tillämpning av IFRS? : En komparativ studie mellan redovisning av finansiella tillgångar ur ett intressentperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Efter den globala finanskrisen år 2008 riktades en stor kritik mot standarden IAS 39 Finansiella instrument: Redovisning och värdering. Denna kritik grundade sig i att standarden var allt för komplicerad. Detta påpekades redan vid dess publicering år 1999. LÄS MER
2. Värdering av varumärket : En jämförande studie mellan SEB och Länsförsäkringar Södermanland
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Frågeställningar: Vilket tillvägagångssätt används för att samla in relevant information för värderingen? Finns det en generell metod för varumärkesvärdering eller använder sig företag inom bankbranschen av olika metoder? Hur redovisas kostnaderna för varumärket i årsredovisningen? Syfte: Syftet med studien är att jämföra två företag inom banksektorn med internt upparbetade varumärken genom att studera likheter och skillnader i hur de värderar sitt varumärke. Metod: Metoden som använts i denna studie är en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. LÄS MER
3. Företagsvärdering med fundamental analys : jämförande studie av två börsföretag
Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Företagsvärdering medfundamental analys - jämförande studie av två börsföretag Nivå: C- uppsatsi ämnet företagsekonomi Författare: ErikaCoyet & Wafaa Zbib Handledare: MarkkuPenttinen Datum: 2011 – 01 Syfte: Syftet med studien är att genomen företagsvärdering på Sandvik AB och Atlas Copco AB fastställa om derasaktier är undervärderade på börsen mot för verkligt värde och om det äraktuellt ur lönsamhetssynpunkt att köpa någon utav aktierna eller eventuelltbåda två. Vidare är syftet att göra en jämförande studie av företagen utifrånföretagsvärderingen för att ytterligare visa på vad en fundamental analysspeglar för syfte och roll. LÄS MER
4. Värdering av Speed : Ett onoterat aktiebolag
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Värdet på ett företag kan variera beroende på vilken nytta det kan anses ha för olika individer.Att finna ett värde på ett företag som är fullkomligt sant, objektivt eller obestridligt är därför iprincip en omöjlighet. LÄS MER
5. Hur påverkas företagsvärdet av en MBO? - En fallstudie av Fredrik Mogensen AB
C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Hjo-baserade familjeföretaget Fredrik Mogensen AB (FMAB) köptes år 1995 upp av tyska Allgaier Werke GmbH (AW), moderföretag i Allgaier Gruppe (AG). Då det hos FMAB:s ledning och personal föreligger missnöje med AW:s styrning av FMAB ämnar denna uppsats undersöka huruvida bolagets nuvarande ägarstruktur är optimal eller ej. LÄS MER