Sökning: "värdering royalty"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden värdering royalty.

  1. 1. Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Hansson; David Larsson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Varumärken; varumärkesvärdering; värdering; revisionsbyrå; revisionsbyråer; granskning; förvärv; rörelseförvärv; IFRS 3; IFRS 13; IAS 38.;

    Sammanfattning : Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesvärdering : - Ett skott från höften?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johanna Larsson; Filippa Lidström; [2015]
    Nyckelord :Brand equity; Brand Valuation; ISO:10668; Relief from royalty method; Price premium method; Behavioral analysis; Varumärkeskapital; Varumärkesvärdering; ISO:10668; Royaltykassaflödesmetoden; Prispremiemetoden; Beteendemässig aspekt;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2010 infördes ISO 10668, en standard som skulle öka transparensen och kvaliteten i varumärkesvärderingar. Trots standarden så skiljer det idag miljardbelopp på kända varumärken mellan olika värderingsaktörer, något som talar för att det fortfarande finns en problematik kring värderingar. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesvärdering -Icke-finansiella faktorers påverkan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Montin; Filip Sinclair; [2014-03-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Varumärket som tillgång har på senare år vuxit till att numera betraktas som en av de viktigaste tillgångarna som ett företag har, ett varumärke har både en finansiell och strategisk betydelse. Detta erkännande har också ökat behovet och också kraven på varumärkesvärderingar och hur de utförs. LÄS MER

  4. 4. Hur värderar revisionsbyråer varumärken? : En jämförelse mellan fyra byråer.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Gabriella Jajjo; Christian Nyberg; [2013]
    Nyckelord :Varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: På senare tid har företag insett att varumärket utgör en stor del av företagets värde. Flera olika metoder för varumärkesvärdering har tagits fram av teoretiker men ännu har ingen metod kunnat utses som en generellt fungerande modell för varumärkesvärdering i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Varumärket- vår tids viktigaste tillgång

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Johanna Åkerström; Sandra Palmqvist; [2013]
    Nyckelord :värdering; ISO 10668; IAS 38; IFRS 3; Intangible assets; brands; valuation; brand valuation; ISO 10668; IAS 38; IFRS 3; Immateriella tillgångar; varumärke; varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Varumärket – vår tids viktigaste tillgång. Det är en immateriell tillgång som erbjuder ettexklusivt värde för konsumenten och en möjlighet för företag att utmärka sig från sinakonkurrenter. I genomsnitt upp till 50 % av ett företags balansräkning kan bestå avvarumärket och det beskrivs som lika viktigt som produktens kvalité. LÄS MER