Sökning: "värderingar filmer"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden värderingar filmer.

  1. 1. Romantiserat skadligt beteende : Normer och värderingar ur etiskt och moraliskt perspektiv i filmerna The Notebook och Just Married

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Dominika Anna Machalska; [2024]
    Nyckelord :Multimodalitet; filmiska uttrycksmedel; filmanalys; upplevelser; etiskt och moraliskt perspektiv;

    Sammanfattning : Samverkan av filmiska uttrycksmedel spelar en viktig roll i hur människor upplever det de ser i filmer. Filmer inspirerar oss så mycket att de har en stor inverkan på vårt verkliga liv och det skiljer sig hur människor ser kärlek på film och i verkligheten. LÄS MER

  2. 2. Romantisk svartsjuka - ett inlärt beteende? : En kvalitativ analys av hur svartsjuka porträtteras i sju romantiska filmer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Johanna Kvist; Fredrik Timén Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; Behaviour; Film; Jealousy; Media; Normalization; Relationship; Romanticization; Violence; Beteende; Media; Normalisering; Relationer; Romantisering; Spelfilm; Svartsjuka; Unga; Våld;

    Sammanfattning : The idea of romance, intimate sexual relationships and romantic relationships has been distorted and subsequently redefined. Emotional- and affect related behaviour such as jealousy has been integrated into relationships and has been transformed into a sign of love and care. LÄS MER

  3. 3. Förordningsförslaget “AIA” - Kommissionens förslag till AI-förordningen i relation till AI-genererad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ceyda Resneli; [2023]
    Nyckelord :AI; AI-förordningen; Artificiell intelligens; EU-rätt; EU; AI-marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : We live in a world where artificial intelligence is not beyond reach in science fiction-movies, but rather a part of our daily life. The technology is drastically developing and the world of law cannot follow. LÄS MER

  4. 4. "Vi finns till för alla i Sverige" : En visuell analys av den konstruerade målgruppen i Systembolagets antilangningskampanjfilmer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Rolly Fermelin; [2020]
    Nyckelord :visual analysis; sociosemiotics; ’Systembolaget’; commercials; semiotic resources; film clips; diversity; target audience; ‘langning’; Public Service Announcements; visuell analys; sociosemiotiken; Systembolaget; reklamfilm; semiotiska resurser; filmklipp; mångfald; målgrupp; langning; samhällsinformation;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur Systembolaget väljer att konstruera målgruppen i reklamfilmer för deras antilangningskampanj. Systembolaget har inte en uttalad begränsad målgrupp, utan deras målgrupp är den svenska befolkningen. LÄS MER

  5. 5. Hur synliggörs barnen? : En visuell analys av karaktärer i reklamfilm från tre stora internationella barnrättsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Beth Cavallin; [2020]
    Nyckelord :children; portrayal; visual analysis; non-profit organization; advertising; commercials; sociosemiotics; multimodality; semiotic resources; characters; barn; framställning; visuell analys; ideell verksamhet; reklamfilm; sociosemiotik; semiotiska resurser; multimodal analys; karaktärer;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur tre av de största internationella barnrättsorganisationerna porträtterar karaktärer, i synnerhet barn i reklamfilm med sociosemiotiken som teoretiskt ramverk. Materialet som analyseras består av nio utvalda filmer från Unicef, SOS Barnbyar samt Rädda Barnen som publicerats under tidsperioden 2015–2020. LÄS MER