Sökning: "värderingar musik"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden värderingar musik.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av omvårdnadsinterventioner för hyperaktivitet vid demenssjukdom : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Matilda Bergentz; Celine Tedfelt Pallin; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterska; omvårdnad; BPSD; omvårdnadsinterventioner; interventioner;

    Sammanfattning : Introduktion/bakgrund: Majoriteten av personer med demenssjukdom upplever beteendemässiga och psykiska symtom vid demens (BPSD) under sin sjukdomstid. Bland de vanligaste är hyperaktiva symtom där symtomen är komplexa och exempel är aggressivitet, irritabilitet eller upprepat motoriskt beteende. LÄS MER

  2. 2. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER

  3. 3. Att göra musik : Det interaktionella arbetet vid ensemblerepetition

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Helena Textorius; [2023]
    Nyckelord :Musikalisk repetition; ensemblerepetition; kammarmusik; interaktion; multimodal interaktionsanalys; conversation analysis.;

    Sammanfattning : Sammanfattning I uppsatsen undersöks med multimodal interaktionsanalys hur två professionella musiker samarbetar sig fram till ett musikaliskt resultat vid en ensemblerepetition. Multimodal interaktionsanalys utgår från interaktionsanalys (eng. LÄS MER

  4. 4. Då, nu och sen : Musiklärares uppfattningar om undervisning i musikhistoria i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Levedahl; [2023]
    Nyckelord :Högstadiet; musikhistoria; musik och identitet; musiklärare; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare resonerar kring och motiverar undervisning i musikhistoria i grundskolans senare år, årskurs 7–9. Det empiriska material som samlats in är inhämtat genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex musiklärare. LÄS MER

  5. 5. Unheimlich Bach? : Nutida icke-klassiska musikers diskurser gällande autenticitet utifrån ett historiskt informerat framförande-perspektiv i deras tolkning av Bachs musik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carlos Javier de Rada Moniz; [2023]
    Nyckelord :Bach; autenticitet; historic informed performance HIP ; Early Music movement EMM ; Taruskin; Kivy; musikgenre; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Autenticitetsbegreppet inom historiskt informerat framförande (HIP, eng. historically informed performance) kopplas till strävan efter historisk informerarad kunskap om tonsättarens intentioner, tonsättartidens spelsätt och originalpublikens upplevelse av musiken. År 1995 betraktas som ett viktigt år för diskursen om autenticitet inom HIP. LÄS MER