Sökning: "värdeskapande för intressenter"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden värdeskapande för intressenter.

  1. 1. Från risk till möjlighet? : En utforskande studie om värdeskapande i en ESG Due Diligence-process

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filip Einerth; Stella Helms; [2024]
    Nyckelord :Due diligence; ESG; Creating Shared Value; Value-creation; Stakeholders; SVC; Due diligence; ESG; Gemensamt värde; Värdeskapande; Intressenter; SVC;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker värdet av att inkludera hållbarhet och ESG i en due diligence-process inom kontexten för internationella företagsförvärv. Ett konsultperspektiv tillämpades på grund av externa rådgivares vidsträcka erfarenhet och insyn i denna relativt nya process. LÄS MER

  2. 2. Ett intressentperspektiv på slow fashion-affärsmodellen : En multipel fallstudie om långsam konsumtion i modebranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Agnes Andersson; Louise Forsgren; [2023]
    Nyckelord :slow fashion; business models; slow fashion business model; sustainable business models; slow consumption; fashion industry; slow fashion; affärsmodeller; slow fashion-affärsmodellen; hållbara affärsmodeller; långsam konsumtion; modebranschen;

    Sammanfattning : Som en reaktion mot fast fashion-rörelsen och de oansvariga konsumtionsmönster som den medför har slow fashion uppstått som ett mer hållbart alternativ i modebranschen. Slow fashion beskrivs ofta som mode av hög kvalitet med en tidlös design vars syfte är att sakta ner flödena och minska konsumtionen. LÄS MER

  3. 3. Är intressentengagemang nyckeln till framgångsrikt hållbarhetsarbete? : En undersökning av svenska verkstadsindustriföretag och dess värdekedjor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Hertel; Gullesjö Linnea; [2023]
    Nyckelord :Stakeholder engagement; stakeholder relations; stakeholder theory; sustainable value chains; Intressentengagemang; intressentrelationer; intressentteori; intressenter; hållbara värdekedjor; hållbarhet; svensk verkstadsindustri;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till efterfrågat empiriskt material gällande hur intressentengagemang implementeras i företag, hur detta påverkar arbetet med hållbara värdekedjor och vilka möjligheter och utmaningar som detta medför. Studien är baserad på sex intervjuer med svenska verkstadsindustriföretag, vilka belyser hur intressentengagemang används i organisationen för att främja hållbarhet i dess värdekedjor. LÄS MER

  4. 4. En potentiell modell för kartläggning av väsentlig rapportering för Corporate Sustainability Reporting Directive

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Thea Persson; Julia Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainable business models; CSRD; Double materiality principle; Management tools; Sustainability reporting; Value creation; CSRD; Hållbara affärsmodeller; Dubbel väsentlighetsprincip; Ledningsverktyg; Hållbarhetsrapportering; Värdeskapande;

    Sammanfattning : Kraven på företag har ökat gällande redovisning av hållbara aktiviteter. I och med detta ställs högre krav på dagens hållbara företagande, vilket bidrar till att företag kan komma att behöva finna nya strategier för att kartlägga sitt företagande. LÄS MER

  5. 5. The Role of Self-Service Technology in Enhancing Value : An Exploratory B2B Case Study from a Business Model Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Theodor Bengtsson; Jonas Hägerlöf; [2023]
    Nyckelord :Self-service technology; business model; value; sustainability; B2B; IT procurement; Self-service technology; affärsmodell; värde; hållbarhet; B2B; IT-inköp;

    Sammanfattning : As digitalization and sustainability evolves, the environment in which businesses operate constantly change. Value perceptions shift as a result of this and become increasingly multifaceted. Businesses must therefore adapt their business models. This is an issue within B2BIT procurement processes which are object to continuous change. LÄS MER