Sökning: "värdeskapande genom nätverk"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden värdeskapande genom nätverk.

  1. 1. Digitala mellanhänder – hjälp eller fallgrop i den svenska restaurangbranschen? : En kvalitativ studie om mellanhänders påverkan på kundengagemang och värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Sundin; [2023]
    Nyckelord :Customer engagement; Value co-creation; Service dominant logic; Restaurant; Digitala mellanhänder; Foodora;

    Sammanfattning : Digitalisering har gjort att många företag behövt anpassa sin verksamhet mot utvecklingen på marknaden. Plattformar, i form av digitala mellanhänder, har i sin tur tagit ett större spelrum genom att erbjuda företag fördelar som bredare kundbas och ökad synlighet för att bli del av deras nätverk. LÄS MER

  2. 2. Organising Programmes within a Knowledge Ecosystem : A Case Study on Value Creation and Value Capture

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sara Flodin; Louise Litzén; [2022]
    Nyckelord :Knowledge Ecosystems; HCT; Value Creation; Meta-Organisations; Open Systems Perspective; Kunskapsecosystem; HCT; Värdeskapande Processer; Meta-Organisationer; Open Systems Perspective;

    Sammanfattning : Addressing issues of high complexity, such as societal or environmental transformations, require collaboration among a multitude of actors. Therefore, inter-organisational collaborations has evolved for approaching such large-scale problems. During the last decade, the orgasational theory of ecosystems has emerged further. LÄS MER

  3. 3. Blockkedjetekniken som en metod i tillverkningsindustrin : En fallstudie över omständigheter och tillämpningsområden som möjliggör värdegenerering i en försörjningskedja

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Emel Yosifova; [2022]
    Nyckelord :Blockkedja; försörjningskedja; industri 4.0; konsensusalgoritmer; kriterier; mål; tillverkningsindustri; tillämpningsområden; värdeskapande;

    Sammanfattning : Försörjningskedjan består av ett komplext system med flera avgörande variabler som kostnad, tid, kvalitet, flexibilitet och produktivitet i tillverkningsindustrin. Samtidigt ställs det hårdare krav från konsumenterna och marknaden som påverkar verksamhetens konkurrenskraft. LÄS MER

  4. 4. Värdeskapande på digitala plattformar : En mobilspelsutvecklares uppfattning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Grivas; John Woivalin; [2021]
    Nyckelord :Värdeskapande; mobilspelsutvecklare; digitala plattformar; kommunikation; distribution; konsumenter;

    Sammanfattning : Dataspelsbranschen präglas av nätverk med många aktörer och dessutom inte sällan komplicerade beroendeförhållanden. Uppsatsens mål är därför att fastställa frågan: Hur förhåller sig en mobilspelsutvecklare till värdeskapande på digitala plattformar? Genom frågan besvaras syftet att klargöra hur ett spelutvecklande företag förstår och upplever värdeskapandet genom digitala kommunikations- och distributionsplattformar. LÄS MER

  5. 5. Value creation through cluster network in the Swedish food sector : case study of four food companies operating in a cluster network

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Oscar Friberg; Amelie Jönsson; [2021]
    Nyckelord :cluster; food companies; infrastructure; network; resources; social capital; transaction costs; value creation;

    Sammanfattning : Globalization has drastically changed the global market in recent years, which has prompted businesses to adjust the way they operate. This evolutionary step has also affected the food sector, where new opportunities for production and transportation have challenged firms in the sector to utilize new methods for value creation. LÄS MER