Sökning: "värdeskapande lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden värdeskapande lärande.

  1. 1. How is knowledge transfer management used to improve efficient use of human potential? : A case study of knowledge management at a Swedish manufacturing company

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Tuva Fors; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Within the manufacturing industry, optimising resource utilisation is crucial for strengthening competitive advantage. However, the significance of acknowledging organisational knowledge as a valuable resource is often overlooked. LÄS MER

  2. 2. IKT i matematikundervisningen : Systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :David Öhman; Mikael Baggner; [2023]
    Nyckelord :IKT; Matematikundervisning; Måluppfyllelse; Årskurs 1–7;

    Sammanfattning : Den svenska skolan strävar efter att vara i framkant med utveckling och användning av Informations och Kommunikations Teknologi (IKT) i skolan. I och med att IKT är relativt nytt kan lärare uppleva svårigheter när de försöker applicera detta i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om klimatförändringar. Att möta missförstånd, oro och engagemang

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Lina Karlsson; Julia Qviller; [2022-12-14]
    Nyckelord :Klimatförändringar; undervisningsmetoder; missförstånd; värdeskapande lärande; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.;

    Sammanfattning : Climate change is a current, multidimensional, and complex issue included in the Swedish upper secondary school biology curriculum. Considering that this issue holds many inherent aspects beyond the scientific concepts, and causes anxiety among young people, questions of how to successfully teach about climate change arise. LÄS MER

  4. 4. Utbildning för hållbar utveckling - att undervisa genom samarbeten och lära för förändring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Åberg; Ammi Grufman; [2022-10-06]
    Nyckelord :lärande för hållbar utveckling; handlingskompetens; transformativt lärande; nuundervisning; värdeskapande lärande; samarbete; andra samhällsaktörer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka varför lärare väljer att samarbeta med andra samhällsaktörer när de undervisar i hållbar utveckling och vilka kunskaper och värden lärarna förväntar sig att eleverna ska få med sig genom den undervisningen. Uppsatsen är skriven ur ett fenomenologiskt perspektiv och empirin är hämtad från intervjuer med högstadielärare som undervisar på olika skolor och i olika ämnen för hållbar utveckling, genom att samarbeta med andra samhällsaktörer – som intresseorganisationer eller företag. LÄS MER

  5. 5. IT-bolag med sikte på 50/50-målet : En kvalitativ fallstudie om hur IT-bolag utformar aktiviteter i rekryteringsprocessen för att skapa en mer jämlik könsfördelning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isa Almgren; Alice Fredberg; [2022]
    Nyckelord :Recruitment process; equality; configuration; IT-sector; Rekryteringsprocess; jämställdhet; utformning; IT-branschen;

    Sammanfattning : Bakgrund: IT-branschen spelar en central roll för Sveriges ekonomiska tillväxt och räknas idag som enbasindustri. Trots att en inkludering av kvinnliga medarbetare är värdeskapande både ur ett socialt ochekonomiskt perspektiv är män överrepresenterade i IT-branschen idag. LÄS MER