Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tourism in Norrbotten, Sweden : A better understanding of tourism and its future – from the organizations perspective

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Rebecca Öhman; Karin Sandlund; [2020]
    Nyckelord :Tourism industry; overcrowding; arctic region; turism industrin; överbefolkat; arktisk region;

    Sammanfattning : The tourism industry is one of the fastest growing industries in the world and the growth of tourism in the northernmost county of Sweden, Norrbotten, has been evident in recent years. With this rapid growth within tourism in Norrbotten, a reflection arises of why tourism is increasing to this extent. LÄS MER

  2. 2. Värdskap i öppna kök : En studie utifrån kockar, restaurangchefer och restaurangägares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Mikaela Nerell; [2019]
    Nyckelord :hospitality open kitchen chefs restaurateurs; värdskap öppet kök kockar restaurangägare;

    Sammanfattning : De senaste trettio åren har forskningen angående måltidsupplevelser ökat och delar som mötet, service, trender och värdskap har stått i fokus. Måltidsupplevelsen har beskrivits utifrån både gästens och producenten perspektiv på måltiden, men inte utifrån kocken. LÄS MER

  3. 3. Värdskap inom hotellbranschen : En kvalitativ studie om hotell i Stockholmsområdet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Felicia Olsson; Sarah Sparrdal; [2018]
    Nyckelord :Hospitality; Hotel; Hotel Industry; Service; Staff; Management; Värdskap; Hotell; Hotellbranschen; Service; Personal; Ledning;

    Sammanfattning : I takt med att resandet ökar, har även konkurrensen mellan hotell ökat. För att hotell skall få återkommande gäster och goda recensioner av befintliga gäster behöver de sticka ut bland konkurrenterna. Ett sätt att göra detta är genom värdskap. LÄS MER

  4. 4. Airdine : En kollaborativ autoetnografisk studie om att vara värdar för främlingar.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Erik Normark; Robert Veitch Bystedt; [2016]
    Nyckelord :Action research; Airdine; Collaborative autoethnography; Hospitality; Sociology; Commensality; The stranger.; Aktionsforskning; Airdine; Kollaborativ autoetnografi; Värdskap; Sociologi; Kommensalitet; Främlingen.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar redovisa en kollaborativ autoetnografisk studie utifrån begreppen värdskap, sociologi, kommensalitet och främlingen. Studiens övergripande syfte är att skapa en förståelse kring hur måltidsevent anordnade i Umeå via mobil-applikationen Airdine upplevs ur värdens perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Vad är värdskap? : En studie om värdskapets olika sidor inom turismbranschen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Anna-Maria Jäger; Lina Forss Karlsson; [2014]
    Nyckelord :värdskap; värd; gäst; gästfrihet; relationen värd-gäst; kulturskillnader; kulturkrock; wom; e-wom; host; hosting; hospitality;

    Sammanfattning : I inledningen av våra uppsatsstudier fann vi ingen tydlig definition av värdskap. Engelskans hospitality är alltför vid för att kunna förklara värdskapets betydelse inom turismbranschen. LÄS MER