Sökning: "värld systemteori"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden värld systemteori.

  1. 1. Specialpedagogers perspektiv på handledning med lärare i årskurs F-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Gåna Abdullahresul; Vian Talusi; [2021-08-05]
    Nyckelord :handledning; specialpedagogens upplevelse; fenomenologi; specialpedagogens uppdrag; reflektion;

    Sammanfattning : Abstract Handledning är det område som studerades eftersom behovet ansågs vara stort för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet i skolan. Handledning har ökat i samhället på grund av globalisering, nätverk, media och den snabba utvecklingen som dagens informationssamhälle har gått igenom. LÄS MER

  2. 2. Särbegåvad i skolan, en fördel eller en nackdel? : Är skolan rustad för särskilt begåvade elevers behov?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Nina Johansson; Carina Raso; [2018]
    Nyckelord :Bemötande; inkludering; supernormal; särbegåvad; särskilt begåvad;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur en grupp särbegåvade personer upplever att de blivit bemötta under sin skolgång och vilket stöd de anser sig ha fått. För att få ännu ett perspektiv har vi underssökt en grupp specialpedagogers erfrenheter av särbegåvade elever. LÄS MER

  3. 3. Tre aktörer i likartat arbetsuppdrag

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mia Fredriksson; [2015]
    Nyckelord :förstelärare; handledning; kompetensutveckling; speciallärare med inriktning språk-; läs- och skrivutveckling; språk-; läs- och skrivutvecklare; systemteori; professionsutveckling; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : ProblemområdeSkolverket pekar på fördelar när en specifik ämnes- och processkunnig aktör leder arbetet kring språk-, läs- och skrivutveckling. Det finns tre tydliga aktörer inom skolans värld som skulle kunna anta denna roll; språk-, läs- och skrivutvecklare, speciallärare med inriktning språk-, läs- och skrivutveckling samt förstelärare i svenska. LÄS MER

  4. 4. Att finna hävstångskraften : En systemteoretisk studie om organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oskar Johnson Hägglund; John Werner; [2015]
    Nyckelord :action science; communication; learning organizations; organization of work; organizational culture; systems theory; arbetsorganisation; förankring; handlingsteori; lärande organisationer; organisationskultur; systemteori;

    Sammanfattning : Organisatoriskt lärande är ett begrepp som i dagens föränderliga värld är relevant för alla organisationer. Då det är individer som utgör organisationer, är medarbetarnas utveckling essentiell för organisationens utveckling. LÄS MER

  5. 5. Verktyg till lärarna. Skolutveckling genom metoden Learning study

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Krevers; [2014-04-10]
    Nyckelord :skolutveckling; skolförbättring; Learning study; kritiska aspekter; verktyg;

    Sammanfattning : Syfte: Har varit att försöka komma åt/ ta reda på, vad i ett skolutvecklingsprojekt som är viktigt för att det skall ge lärarna användbara verktyg att använda i sin undervisning. Teori: Den teori som använts vid analysen har varit systemteori. LÄS MER