Sökning: "västerländska medier"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden västerländska medier.
1. Diasporafilm & populärkultur : en multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Uppsatsen ‘Diasporafilm & populärkultur: En multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna uppsats analyserar vi filmerna Boy from Heaven (2022) och Holy Spider (2022) med målet att utforska deras relationer till diasporiskt filmskapande samt populära, västerländska narrativa och stilistiska troper. LÄS MER
2. Den afrikanska Pentekostalismens föränderliga ansikte: Processer och konsekvenser av rörelsens utvecklig i Sydafrika.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : I litteraturstudien ”Den afrikanska Pentekostalismens föränderliga ansikte - Processer och konsekvenser av rörelsens utveckling i Sydafrika” undersöks på fyra huvudfrågor: Hur ser den Neo-Pentekostala rörelsen ut i Sydafrika idag? Hur har den vuxit fram? Varför är den så framgångsrik? Och vilka samhälleliga konsekvenser får den? Genom att utifrån litteraturen anta ett internationellt, regionalt och lokalt perspektiv skapas bilden och dess historiska ursprung, tidiga utveckling Sydafrika och dess samtida former. Rörelsens kraftiga utveckling i Sydafrika är tydlig men bör inte ses som ett nytt fenomen då den redan från starten för mer än hundra år sedan, i ett kyrkohistoriskt perspektiv, betraktades som ett fenomen. LÄS MER
3. Entering to the Japanese market with a sustainability valued product : sustainability awareness and media landscape in Japan
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : With a research question “How could Western companies enter the Japanese market when they promote sustainability valued products/services”, this research examined how people in Japan have awareness towards sustainability. To think about how specific marketing execution could be done to promote a product or service, a part of this project took place in Japan to capture the media landscape and current trends. LÄS MER
4. Från hjälte- till hjältinnesaga : en narrativanalys av barnböckerna Malala Yousafzai & Gretas historia
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I denna uppsats görs en kritisk narrativanalys av två moderna hjälteskildringar inom genren barnlitteratur. Böckerna Malala Yousafzai och Gretas historia som gavs ut 2019 är två litterära skildringar för barn i ålder 9-12, som inte bara kan kategoriseras som underhållande fiktion om riktiga hjältar, utan också innehåller samhällskritisk information. LÄS MER
5. Från strikt praktik till anspråkslös hobbyutövning i fickformat : Hur västvärlden har omtolkat och omformulerat insiktsmeditationen vipassana – en systematiskt undersökning av meditationsapplikationer för smartphones
L2-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Hur ser samspelet ut mellan moderna smartphoneapplikationer och meditationstraditioner som dateras tillbaka till 500 år före vår tideräkning? Denna uppsats utforskar hur buddhismen yttrar sig i den ’moderna’ västvärlden i en sekulär kontext, där religiositeten i vissa fall har förenklats och nått en ny typ av praktiserande – med meditationsapplikationer i våra mobiltelefoner. Det mobila meditationslandskapet utgörs av framgångsrika applikationer, däribland Headspace, Calm och Buddhify, som tillsammans syftar till att vägleda och förenkla meditation och mindfulness. LÄS MER