Sökning: "våldsbejakande islamistisk extremism"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden våldsbejakande islamistisk extremism.

  1. 1. Narrativ resistens : En kvalitativ studie om mot-narrativ som källa till resiliens mot våldsbejakande islamistisk extremism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Samira Nygård Mirzaei; [2020]
    Nyckelord :radikalisering; våldsbejakande islamistisk extremism; resiliens; narrativ;

    Sammanfattning : På senare år har forskningen om radikalisering och våldsbejakande islamistisk extremism gått från att vara starkt präglat av en säkerhetsdiskurs med top down-perspektiv och fokus på riskfaktorer till att intressera sig alltmer för skyddsfaktorer och hur resiliens – motståndskraft – skapas. I kölvattnet av detta efterlyser forskare ett bottom up-perspektiv som riktar uppmärksamheten mot den lokala nivån och den stora massan muslimer som inte har anslutit sig till extremiströrelser. LÄS MER

  2. 2. Terrorismens hot mot Sverige: En diskursiv språkanalytisk studie av förändringar i säkerhetspolisens hotbildsframställningar efter terrorattacken på Drottninggatan 2017

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Hillbertz; [2020]
    Nyckelord :Säkerhetspolisen; Hotbildsframställningar; Säkerhetiseringsteorin; Diskursanalys; Våldsbejakande islamistisk extremism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på Säkerhetspolisens hotbildsframställningar av den våldsfrämjande islamistiska extremismen och studien syftar till att undersöka hur hotbildsframställningarna förändrats efter terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm den 7 april 2017. Studien är en abduktiv och teorikonsumerande fallstudie som använder sig av en kombination av säkerhetiseringsteorin och gestaltningsteorin för att förstå hotbildsframställningarnas förändringar. LÄS MER

  3. 3. Att värna demokratin. Kommunala tjänstepersoners konstruktioner av demokrati, rättigheter och medborgarskap i det kommunala arbetet med återvändare och islamistisk våldsbejakande extremism

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Clara Lebedinski Arfvidson; [2019-03-21]
    Nyckelord :demokrati; våldsbejakande extremism; återvändare; problemframställning; fixering; förskjutning; gräns; rättigheter;

    Sammanfattning : This thesis investigates how the problem with so called returnees (återvändare) and violent extremism (våldsbejakande extremism) is constructed in the municipal work with and against the same in Sweden, using Carol Bacchi’s and Susan Goodwin’s Foucaultdian approach to policy analysis – the so-called “what’s the problem represented to be?” approach – as its primary method. The purpose is to explore how Swedish ideas of democracy are formed, strengthened and challenged, and what effects this may have on notions of citizenship and human rights. LÄS MER

  4. 4. "De jagar egentligen alla hål i sin kropp och själ" : Att avhålla sig från våldsbejakande islamistisk extremism - ett kvalitativt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Kriminologi

    Författare :Niclas Floberg; Nina Erixon; [2019]
    Nyckelord :desistance; radicalization; deradicalization; life course theory; disillusionmen; avhållsamhet; radikalisering; avradikalisering; livsloppsteori; disillusionment;

    Sammanfattning : Title: They are searching for the holes in their bodies and souls – desistance from violent Islamic extremism, a qualitative approach.   This essay aims to provide a deeper understanding and insight into why individuals choose to leave violence-promoting Islamist environments. The choice of method has been qualitative. LÄS MER

  5. 5. Våldsbejakande islamistisk extremism – ett minfält inom skolans religionsundervisning? : En intervjustudie om lärares och elevers tankar i mötet med våldsbejakande islamistiskt våld på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Johan Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Skola; sociala medier; våld; religion; kultur; extremism; islamofobi;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utifrån individuella intervjuer med fem elever vilka gick sitt tredje år på gymnasiet, och sex gymnasielärare vilka undervi-sade i ämnet religionskunskap undersökt fyra frågeställningar. Min första frågeställning rörde hur elever och lärare förhöll sig till, och reagerade på den våldsbejakande islamistiska propaganda terrorgrupper Daesh sprider på sociala medier. LÄS MER