Sökning: "vår historia"

Visar resultat 1 - 5 av 451 uppsatser innehållade orden vår historia.

  1. 1. Genusperspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Mårup; Anna Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Genus; Genusperspektiv; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Könsnormer;

    Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. LÄS MER

  2. 2. Att levandegöra det förflutna : En metastudie om skönlitteraturs effekt på elevers lärandeunder historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Ringnér; Wilma Hansson; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; historia; historieundervisning; historisk empati; literacy; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska kunskapsöversikt är att undersöka vilka konsekvenserna blir för elevers lärande när skönlitteratur implementeras i historieundervisningen. Anledningen till detta intresse för oss, är att vi upplever att historieämnet ofta skapar frustration hos elever som har svårt för att se det betydelsefulla i ämnet, och för lärare som har svårt att visa det betydelsefulla när elever saknar avgörande förförståelse. LÄS MER

  3. 3. Läroböcker och kunskapsutveckling i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emelie Österlindh; Isabella Ekvall; [2024]
    Nyckelord :historia; historieundervisning; kunskapsutveckling; läroböcker; läromedel; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka huruvida läroboken är tillräcklig för att främja elevers kunskapsutveckling, eller om undervisningen behöver bestå av ett varierat underlag av läromedel. Från vår erfarenhet, både som elever och som verksam personal, har majoriteten av undervisningen utgått från läroboken. LÄS MER

  4. 4. En kunskapssöversikt av läs- och skrivprocesser inom svenskundervisning för särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Erika Sjöholm; Martina Andersson; [2024]
    Nyckelord :Anpassning; Differentierad undervisning; Läs- och skrivprocess; Svenskundervisning; Särbegåvade elever; Teknologi och E-lärande; Undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska strategier och anpassningar inom svenskundervisningen för att effektivt utmana särbegåvade elever. Utmaningarna ligger i att skapa en lärandemiljö som möter de unika behoven hos särbegåvade elever och det finns även utmaningar med arbetet av deras intellektuella utveckling. LÄS MER

  5. 5. Diskursanalys om fritidshemmets syfte.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Filip Berntsson; Tilda Pehrsson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Diskurs; diskursanalys; fritidshem; fritidshemmets syfte; vårdnadshavare; elever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur vårdnadshavare och elever talar om fritidshemmets syfte år 2021. Datainsamlingen har skett i form av kvalitativa intervjuer med såväl vårdnadshavare som elever från en och samma skola belägen i västra Sverige. Vårdnadshavarna har intervjuats enskilt och eleverna i grupp. LÄS MER