Sökning: "våra fem sinnen på förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden våra fem sinnen på förskolan.

  1. 1. Tecken som stöd vid barns språkutveckling. : Fem förskollärares erfarenheter och strategier om tecken som stöd i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Glaas; Johanna Jansson; [2013]
    Nyckelord :Förskollärare; förskoleåldern; kommunikation; pedagogik; språkutveckling; tecken som stöd;

    Sammanfattning : Redan vid tidig ålder börjar människan att bearbeta språket och vi utvecklar det genom att använda alla våra sinnen samt i rika kommunikations världar. Syftet med studien är att belysa vad fem förskollärare har för erfarenheter och strategier om och hur tecken som stöd är ett hjälpmedel för barnets språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Matematik finns utomhus, den ska bara synliggöras : Ett utvecklingsarbete om hur lärare kan arbeta med matematik utomhus i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Franzén; Linda Kjellström; [2011]
    Nyckelord :flera sinnen; förskola; synliggöra matematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Målet med detta utvecklingsarbete var att ta reda på hur utomhuspedagogik kan synliggöra och aktivera flera sinnen och därmed gynna barns lärande och utveckling i matematik. Detta inom områdena god taluppfattning, god problemlösningsförmåga samt kommunikativ förmåga. LÄS MER

  3. 3. Förskolan och estetiken : hur pedagoger i förskolan resonerar kring estetisk verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Sofie Andersson; Helena Sävhage; [2008]
    Nyckelord :Estetisk verksamhet; Förskolepedagogik; Estetik; studier och undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring det estetiska arbetet. Metod: Vi har valt att genomföra en kvalitativ undersökning. För att få svar på våra frågeställningar intervjuades tio förskollärare/lärare på fem olika förskolor. LÄS MER