Sökning: "våra val"

Visar resultat 1 - 5 av 739 uppsatser innehållade orden våra val.

  1. 1. Motiverande skrivundervisning för årskurserna F-6 : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patrik Silver; Victoria Wieweg Lövgren; [2024]
    Nyckelord :Meningsfullt; Motiverande; Självkänsla; Skrivkunskap;

    Sammanfattning : Den här kartläggningen handlar om vad som är motiverande samt hur läraren kan motivera eleverna till att delta aktivt i sitt skrivande i årskurserna F-6. Kartläggningen bygger på studier vars syfte är att undersöka olika aspekter av den tidiga skrivundervisningen både ur ett elev- och lärarperspektiv där motivation samt meningsfullt skrivande tydliggörs. LÄS MER

  2. 2. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemmets lokaler, begränsningar eller möjligheter?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Claudia Navarro; Tatjana Maricic; [2023-12-07]
    Nyckelord :Fritidshem; fysiska inomhusmiljön lokaler; undervisning; ändamålsenlig;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån fritidshemmets personals perspektiv undersöka hur den fysiska inomhusmiljön påverkar pedagogens möjligheter att bedriva en verksamhet. Genom vår studie hoppas vi bidra med nya och mer fördjupade kunskaper om hur lärare i fritidshemmen talar om lokalens möjligheter och begränsningar. LÄS MER

  4. 4. Skoldagens fria tid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Magnusson; Matilda Karlsson; [2023-10-26]
    Nyckelord :rastverksamhet; rastaktivitet; rast; fritid; lek; skolgård; fysisk aktivitet; meningsfull; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod i syfte att förändra och förbättra elevernas raster med hjälp av rastaktiviteter. Detta för att främja meningsskapande, sociala samspel, fysisk aktivitet och på lång sikt även den psykiska hälsan. LÄS MER

  5. 5. Hur kan barns perspektiv få uttryck på fritidshemmet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Gentrit Osmani; Agnetha Karlsson Rimstedt; Johanna Östling Lundgren; [2023-10-19]
    Nyckelord :Barns perspektiv; barnperspektiv; delaktighet; inflytande; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur barn beskriver delaktighet och inflytande i fritidshemmet ur barns perspektiv, även hur personalen på fritidshemmet beskriver delaktighet och inflytande i fritidshemmet ur ett barnperspektiv. Vår grundsyn har varit det barndomssociologiska synsättet. LÄS MER