Sökning: "vårdnadshavares utbildningsnivå"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vårdnadshavares utbildningsnivå.

  1. 1. Att lämna bort den viktigaste man har : En kvantitativ studie om vårdnadshavares förtroende vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :My Wängdahl; Maja Bäckström Jacobson; [2023]
    Nyckelord :Inskolning; förtroende; vårdnadshavare; förskola; föräldrar; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa enkätstudie är att undersöka vilka grupper vårdnadshavare som har högst och lägst förtroende för förskolan under inskolning. Grupperna har kategoriserats utifrån kön, ålder, utbildningsnivå och primärt språkbruk. LÄS MER

  2. 2. Detaljanalys av CELF-4 Repetition av meningar hos barn med svenska som första och andraspråk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Henriikka Carolina Harinen; Mette Werner; [2023]
    Nyckelord :meningsrepetition; flerspråkighet; socioekonomisk status; vårdnadshavares utbildningsnivå; morfosyntaktisk förmåga; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att analysera vilka typer av språkliga förändringar som barn med svenska som förstaspråk och barn med svenska som andraspråk gör på CELF-4 Repetition av meningar (RM). Utöver detta syftar studien till att undersöka om vårdnadshavarnas utbildningsnivå har en påverkan på barnens prestation. LÄS MER

  3. 3. Bredd i expressivt ordförråd hos 7-11 åriga barn : i jämförelse med vårdnadshavares utbildningsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Linn Westerlund Souza; Naima Enfält; [2022]
    Nyckelord :skolbarn; expressivt ordförråd; SES; vårdnadshavares utbildningsnivå; benämningstest;

    Sammanfattning : Den språkliga miljön som barnet vistas i har visat sig ha stor betydelse för utvecklandet av barnets ordförråd. Bredden i ordförrådet är ett kvantitativt mått och beskrivs vara de antal ord en person kan och har kännedom om. LÄS MER

  4. 4. Meningsrepetition: påverkan av en- och flerspråkighet samt vårdnadshavares utbildningsnivå

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tuva Blomberg; Anna Sandell; [2019]
    Nyckelord :meningsrepetition; flerspråkighet; vårdnadshavares utbildningsnivå; socioekonomiska faktorer; CELF-4; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: att undersöka och jämföra hur en- och flerspråkiga elever vars vårdnadshavares utbildningsnivå varierar presterar på deltestet Repetition av meningar ur CELF-4 (hädanefter CELF-4 Rm) på svenska. Metod: elever i årskurs 1–2 (medelålder 7;7 år) från två kommuner i Skåne testades med CELF-4 Rm. LÄS MER

  5. 5. Språklig förmåga hos 10–12-åriga barn i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Åsa Kohlström; Mia Stefansdotter; [2018-12-13]
    Nyckelord :språklig förmåga; barn; kön; livskvalitet; utbildningsnivå; language ability; children; gender; quality of life; educational level;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande tvärsnittsstudie var att undersöka språklig förmåga i relation till kön, livskvalitet och vårdnadshavares utbildningsnivå hos 10–12-åriga barn. Tjugoåtta barn (17 flickor, 12 pojkar) och 56 vårdnadshavare medverkade i studien. LÄS MER