Sökning: "vad är Nyhetsurval"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden vad är Nyhetsurval.

  1. 16. Hur ofta hamnar hjärtat på agendan? : en kvantitativ och kvalitativ studie av Svenska Dagbladets och Dagens Medicins rapportering om hjärt- och kärlsjukdomar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Cecilia Sjöberg; Emmelie Sjölund; [2012]
    Nyckelord :Svenska Dagbladet; Dagens Medicin; agenda-setting; hjärt- och kärlsjukdomar; medicinjournalistik;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och kvalitativa studie undersöker vilken information om de sju vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna i Sverige, som når allmänheten respektive sjukvården. Syftet är att undersöka och diskutera hur stor täckning varje sjukdom får i Svenska Dagbladet och Dagens Medicin samt möjliga faktorer som kan bidra till att sätta dagordningen inom området hjärt- och kärlsjukdomar. LÄS MER

  2. 17. Kollektivjournalistiken – En studie om Västtrafiks nya biljettsystem som nyhetsämne

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Marcus Odeholm; Fredrik Richardsson; Henrik von Schlanbusch; [2010-08-04]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Kollektivjournalistiken – En studie om Västtrafiks nya biljettsystem som nyhetsämne Författare: Marcus Odeholm, Fredrik Richardsson och Henrik von Schlanbusch Omfattning: 52 sidor inklusive bilaga Handledare: Britt Börjesson Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2010 Syfte: Studiens syfte är att utifrån ett nyhetsperspektiv analysera hur Göteborgs-Postens och TTELAs journalister ser på rapporteringen om Västtrafiks nya biljettsystem. Metod: Kvalitativ intervjustudie Material: Analysen utgår ifrån intervjuer med sex stycken journalister som skriver för Göteborgs-Posten respektive TTELA. LÄS MER

  3. 18. Hur skiljer sig nyhetsvärderingen på Rapport och TV4Nyheterna? : En kvantitativ innehållsanalys av ett kommersiellt och ett ickekommersiellt nyhetsprogram.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Elin Skanne; [2009]
    Nyckelord :Tv; Nyheter; Public Service; kommersiell tv; tv-kanal; reklamfinansierad; nyhetsvärdering; TV-nyheter; kommersiell och ickekommersiell tv; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur nyhetsvärdering skiljer sig på kommersiella och ickekommersiella nyhetsprogram. De analysenheter som har valts är TV4Nyheterna och Rapport, SVT.  SVT och TV 4 står tillsammans för mer än 75 procent av svenska folkets TV-tittande. LÄS MER