Sökning: "vad är Organisatoriskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden vad är Organisatoriskt lärande.

  1. 1. “Det som chefen tycker är viktigt blir ju också viktigt för varje medarbetare” : Chefers uppfattning om organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Karin Liljebjörk; Elisabeth Westerberg; [2024]
    Nyckelord :Organisational learning; Leadership; Organisational Learning Capability; Learning organisation; Learning culture; Organisatoriskt lärande; Ledarskap; Organisational Learning Capability; Den lärande organisationen; Lärandekultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka chefers uppfattningar om organisatoriskt lärande. Detta görs genom en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie, där urvalet består av sju chefer från tre organisationer från två olika branscher. LÄS MER

  2. 2. Lärande i krisens spår - En metastudie av länsstyrelsers och kommuners krisinducerade lärande av Coronapandemin

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Johannes Svahn; [2023-03-20]
    Nyckelord :Krishantering; Metastudie; Krisinducerat lärande; Lärande; Kriser; Lärdomar; Enkelkrets; Dubbelkrets; Interkris; Intrakris; Utvärdering; Evaluation; Single-loop; Double-loop; Intracrisis; Intercrisis; Learning;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur krishantering påverkar svenska myndigheters möjligheter till krisinducerat lärande genom utvärdering av pandemihanteringen. Genom att analysera utvärderingar från olika nivåer inom det svenska flernivåsystemet kan en samlad bild ges över hur kunskapsåterföring via lärande sker inom svenska förvaltningsmyndigheter. LÄS MER

  3. 3. “Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker det är kul” : Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Parris; Ida Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Begriplighet; hanterbarhet; lärmiljö; matematiksvårigheter; meningsfullhet; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Parris, Annika och Sandberg, Ida (2023). “Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker att det är kul” - Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö. LÄS MER

  4. 4. Beställarorganisationers framgångsfaktorer och lärande : En intervjustudie över vad som beställarorganisationer ser som sina framgångsfaktorer gällande sitt riskarbete

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Claes Hällström; [2023]
    Nyckelord :Organizational learning; Risk methadology. Knowledge work; Organizational overlap; Organisatoriskt lärande; Kunskapsarbete; Organisatoriskt överlapp; Riskmetodik;

    Sammanfattning : Följande studie är utförd under vårterminen 2019 som ett masterexamensarbete på Trafikverkets avdelning för stora projekt. Med organisatoriskt lärande och projektledning som teoretiskt ramverk studerades vad stora beställarorganisationer ser som sina framgångsfaktorer gällande riskhantering. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla pedagogisk skicklighet inom doktorandhandledning : Handledares upplevelse av stöd inom organisationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bianca Rosenius; Reshad Naimi; [2023]
    Nyckelord :Doktorandhandledning; handledarperspektiv; pedagogisk skicklighet; formellt- och informellt lärande; organisatoriskt stöd; aktör-nätverksteori;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om pedagogisk skicklighet inom doktorandhandledning. Den handlar också om vad som stödjer handledare inom ramen för deras organisation, samt om vilka effekter detta stöd får för handledarnas utvecklande av pedagogisk skicklighet. LÄS MER