Sökning: "vad är Språksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden vad är Språksvårigheter.

  1. 1. Språkstörning i den anpassade grundskolan och grundskolan : Lärares erfarenheter av undervisning för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tobias Andersson; Caroline Isaksson; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; DLD; inkludering; relationer; språkstörning; undervisning;

    Sammanfattning : Inom skolans elevunderlag har språkstörning en sjuprocentig prevalens och den kunskapsbrist som finns hos lärare kring språkstörning påvisar behovet av att lyfta fram området ytterligare. Alla som bor i Sverige ska, enligt lag, få möjlighet att lära sig, utveckla och få användning av det svenska språket. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga elevers möjligheter i matematik : En litteraturstudie om vilka faktorer som påverkar flerspråkiga elever och hur språket förhåller sig till deras utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Malte Seiborg; Anton Knutsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Flerspråkiga elever; Matematiksvårigheter; Språksvårigheter;

    Sammanfattning : I en allt mer globaliserad värld har språket en central roll för alla människor. Skolan är därför en viktig plats för elever att få möjligheter att utvecklas. I ämnet matematik möter flerspråkiga elever undervisning där sifferräkning och det muntliga språket måste användas. LÄS MER

  3. 3. Svensklärare och digitala verktyg : En empirisk studie om digitala verktyg i svenskämnet sett ur lärares perspektiv i årskurs 4–9

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Disa Zakariasson Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; grundskola; svenskämnet; lärare; semistrukturerad intervju; sociokulturellt och designteoretiskt perspektiv; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur lärare i svenskämnet förhåller sig till digitala verktyg samt hur dessa används i svenskämnet. Studiens metod är en semistrukturerad intervjumetod med sociokulturella perspektivet och ett designteoretiskt perspektiv som teori. LÄS MER

  4. 4. Språksvårigheter och fysikundervisning : Hur språksvårigheter kan påverka inlärning och kunskapsutveckling i fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Shawkat Falhot; [2022]
    Nyckelord :fysikbegrepp; anpassat material; språksvårigheter; modersmål;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever som inte har svenska som modersmål utmanas av språksvårigheter i ämnet fysik i grundskolan. Vidare undersöks hur några elevers inlärning och kunskapsutveckling påverkas av detta och vilka faktorer som utgör hinder för deras kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Vad vill de att jag ska göra? : Om språkbruket i matematikläroboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Charlotte Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :läromedelsanalys; matematikläromedel; matematikspråk; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Forskning och studier visar att behärskandet av matematikspråk är viktigt för kunskapsutvecklingen inom matematik samt att eleven riskerar att misslyckas om hen inte förstår begreppen. Studier har också visat att textbaserade uppgifter riskerar att skapa hinderför elever då språket kan vara svårbegripligt. LÄS MER