Sökning: "vad är Utilitarism"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden vad är Utilitarism.

  1. 1. Vet vi varför vi straffar? - En moralfilosofisk studie om straffrättens bevekelsegrunder i ljuset av fri vilja

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Axel Öfver; [2023]
    Nyckelord :allmän rättslära; straffrätt; fri vilja; moralfilosofi; determinism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Justice must be administered, and crime prevented, but what is more important? The mid-20th century, Swedish penal law underwent a reform, which entailed a rewriting of its motivations where moral culpability became obso-lete, partly, due to philosophical considerations of free will. Retribution-based blame gave way to motives regarding prevention. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på dödshjälp i olika länder

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Wilhelm Zetterholm; [2022]
    Nyckelord :utilitarism; pliktetik; dödshjälp;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om utilitaristiska och pliktetiska synsätt på dödshjälp i Nederländerna, Sverige, USA (Oregon) och Schweiz. Här belyses också vilka skillnader de finns mellan länderna. I de filosofiska teorierna behandlas både individ och samhällsperspektiv för att se om det är försvarbart att använda metoderna. LÄS MER

  3. 3. Den moderna modebutiken : Kampen mot hållbar konkurrenskraft inom svenska trasitionella modebutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Tobias Minin; Viktor Petersson; [2021]
    Nyckelord :Modern retail fashion store; retail death; Customer value proposition; hedonic; utilitaristic; shopping motivation; 3P; customer experiences; activities; competitive advantage.; Modern retail fashion store; retail death; Customer value proposition; hedonic; utilitaristic; shopping motivation; 3P; customer experiences; activities; competitive advantage.;

    Sammanfattning : I skuggan av den ökande svenska elektroniska detaljhandeln står en fysisk butikshandel inom mode på sin bristningsgräns. När allt fler konsumenter väljer att konsumera mode genom den digitala världen så kan det få förödande konsekvenser för den fysiska modebutikshandeln. LÄS MER

  4. 4. Has the pandemic affected democracy? : A qualitative study on the COVID-19's impact on democracy in the European Union

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studier

    Författare :Linn Andersson; Adni Osman; [2021]
    Nyckelord :Democracy; European Union; Pandemic; State of Emergency; Institutions; NGOs; Development; Demokrati; Europeiska unionen; Pandemi; Undantagstillstånd; Institutioner; NGOs; Utveckling;

    Sammanfattning : During its years, the European Union (EU) has experienced several different crises that have challenged its association and put democracy at risk. The financial crisis in 2009 and the migration crisis in 2015 are two difficult periods that caused a split between the member states. LÄS MER

  5. 5. Varför internationell marknadsföring : En studie om internationella marknadsföringsstudenters motivationer bakom deras programval 

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Industriell ekonomi och organisation

    Författare :Dominic Mills; Maximilian D´Alessandro; [2020]
    Nyckelord :Motivation; students; consumer behaviour; hedonism; utilitarism; intrinsic motivation; extrinsic motivation;

    Sammanfattning : Abstract   Date:                           2020/06/02   Level:                          Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr   Institution:                  School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors:                      D’alessandro Maximillian            &       Mills Dominic                            (1995/02/11)                                                    (1998/09/26)   Title:                            Why international marketing? - A study on the underlying motivational factors behind international marketing students choice of higher education   Tutor:                          Andreas Pajuvirta   Keywords:                   Motivation, students, consumer behaviour, hedonism, utilitarism, intrinsic motivation, extrinsic motivation   Research question:      Which motivational factors affect students when choosing the international marketing programmes in Sweden?   Purpose:                     The aim of this study is to contribute to a greater understanding of the existing, limited research regarding the motivational factors behind international marketing students choice of course. Furthermore, the study aims to create a holistic view of what motivational factors affect international marketing students when choosing their course. LÄS MER