Sökning: "vad är aktiv fritid"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden vad är aktiv fritid.

  1. 1. Föreningslivet för alla. Fritidshemmets samverkan med föreningslivet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Oskar Klang; Marcus Stjernström; [2023-12-07]
    Nyckelord :Föreningsliv; Genus; Socioekonomiska villkor; Samarbete; Fritidshem.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att se hur ett samarbete mellan fritidshem och olika föreningar fungerar och vad det är för olika föreningar fritidshemmen har sina samarbeten med. Att ha ett samarbete som fritidshem med en förening kan väcka ett intresse för en mer aktiv fritid hos eleverna. LÄS MER

  2. 2. "Lite mer sommarlov helt enkelt" : En samverkansuppsats med Rädda Barnen och Aktiv Ungdom i Uppsala om betydelsen av barns deltagande på sommarlägret Sommarkul i Gottsunda, Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Janet Callmyr; Sarah Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Organized leisure-time activities; socioeconomic vulnerability; voluntary organizations; Organiserad fritid; socioekonomisk utsatthet; frivilligorganisationer;

    Sammanfattning : Föreliggande studie tillkom i samverkan med Rädda Barnen och Aktiv Ungdom i Uppsala. De båda ideellt drivna verksamheterna bedriver årligen ett kostnadsfritt sommarlovsläger för barn i låg- och mellanstadieåldern i ett socialt- och socioekonomiskt utsatt område i Uppsala. LÄS MER

  3. 3. Tillgänglighet och delaktighet i friluftslivsföreningar : Hinder och möjligheter för att erbjuda verksamhet för personer med fysisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emma Lehtola; [2022]
    Nyckelord :Disability; accessibility; participation; outdoor recreation; association; municipality; Funktionsnedsättning; tillgänglighet; delaktighet; friluftsliv; föreningar; kommun;

    Sammanfattning : Bakgrund: Undersökningar visar att personer med funktionsnedsättning inte har samma möjligheter till en aktiv fritid som personer utan funktionsnedsättning. Denna grupp vistas också mer sällan ute i naturen. Det finns också stora skillnader i hur kommuner och privata aktörer arbetar för att främja en aktiv fritid för denna målgrupp. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars förväntningar på idrott och hälsa : En tolkande fenomenologisk studie av föräldrars upplevelse och betydelse av dagens ämne idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Patrik Frykling; Sofiän Norstad Habeish; [2020]
    Nyckelord :Phenomenology; parents experience; physical education and health; PEH; adult life; social benefit; curriculum; interpretive phenomenological analysis; IPA; fenomenologi; föräldrars upplevelse; idrott och hälsa; IDH; vuxenlivet; samhällsnytta; Lgr11; läroplan; tolkande fenomenologisk analys;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med vår studie är att undersöka föräldrars upplevelse av betydelsen av idrott och hälsa. Frågeställningar Hur upplever föräldrar till elever i svenska grundskolan syftet med idrott och hälsa? Vad beskriver föräldrar till elever i svenska grundskolan att de ska lära sig i idrott och hälsa?  Metod Studien har en kvalitativ ansats där vi intervjuade sex föräldrar till barn i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever elever med intellektuell funktionsnedsättning bemötande i grundsärskolan och möjligheten till att påverka sina liv?

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Markus Fröbohm; Karola Gunnarsson Frederiksen; [2020]
    Nyckelord :Bemötande - ledarskap; empowerment - hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskolan; KASAM;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna studie var att undersöka hur elever med intellektuell funktionsnedsättning upplever bemötande i grundsärskolan och möjligheten till att påverka sina liv. Målsättningen för studien har varit att synliggöra detta ur ett elevperspektiv. Studien baseras på en kvalitativ metod. LÄS MER