Sökning: "vad är algebra"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden vad är algebra.

  1. 1. Design och användning av algebra-prov inom utbildning : En tematisering av provuppgifter och intervjusvar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Samuel Skåre; [2024]
    Nyckelord :bedömning; förmågor; kompetenser; prov; provuppgifter;

    Sammanfattning : Inom matematikundervisningen är det vanligt att lärare använder skriftliga prov därde väljer ut provuppgifter i syfte att bedöma en elevs matematiska förmågor.Tidigare forskning visar att lärare tenderar till att betona imitativa resonemang iundervisningen, och detta återspeglas också i de prov som de konstruerar. LÄS MER

  2. 2. Bokstäver har ingen koppling till matematik, eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexzander Hasselholm; [2023-04-19]
    Nyckelord :Matematik; Algebra; Bokstavssymboler; Förståelse och Missuppfattning om Bokstavssymboler; Elevförståelse; Küchemann; Elever; Gymnasiet; Grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilka missuppfattningar elever har när det kommer till bokstavssymboler från algebra. Studien görs på svenska elever som går årkurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Algebra för matematiskt begåvade elever i årskurs 5 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Johansson; Marcus Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Mathematically gifted students; Challenging and stimulating teaching; Positioning theory; Problem-solving; EPA-model.; Matematiskt begåvade elever; Utmanande och stimulerande undervisning; Positioneringsteorin; Problemlösning; EPA-modellen;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen har alla elever rätt till den ledning och stimulans de behöver för att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. Av denna anledning vill vi genom denna studie undersöka hur algebraiska uppgifter och undervisning inom algebra kan anpassas för att matematiskt begåvade elever ska ges den utmaning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  5. 5. Vägen till bättre algebrakunskaper: En kvantitativ studie om gymnasieelevers kunskaper gällande bråktal, decimaltal och algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nina Berg; [2023]
    Nyckelord :bråktal; decimaltal; algebra; missförstånd;

    Sammanfattning : Kunskaper om bråktal, decimaltal och algebra är inte bara viktigt på matematiklektionerna, utan också i vardagen och inom olika yrken. Det finns studier som visat att bråk- och decimaltalskunskaper kan förutsäga algebrakunskaper. LÄS MER