Sökning: "vad är barndomsforskning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vad är barndomsforskning.

  1. 1. Nils Holgersson och synen på barn, barndom och nationen: en komparativ studie av hundra års utveckling i Sverige och den engelskspråkiga världen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Evelina Kallträsk; [2019]
    Nyckelord :Nils Holgersson; Selma Lagerlöf; barndomen; barn; nationen; barndomens historia; synen på; childhood; children; nation; views of; föreställd läsare; föreställd gemenskap; implied reader; imagined communities; barnlitteratur; children s literature; komparativ studie; comparative study; översättning; translation; History and Archaeology; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Children’s literature is an underused source for historical studies even though children’s books have great potential to give us insights into the time in which they were written. This is especially true when it comes to views of children and childhood which makes children’s literature a good way into the complex history of childhood. LÄS MER

  2. 2. Lilla Aktuellt - stor eller liten nyhetsrapportering för barn?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ingela Kvarnström; [2015]
    Nyckelord :nyheter; barn; public service; Lilla Aktuellt; barns rättigheter;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen granskas ett nyhetsprogram för barn, Lilla Aktuellt, som sänds av public service-företaget Sveriges Television. Syftet är att undersöka hur skolan framställs i nyheterna och vilken förändring av framställningen som skett över tid. LÄS MER

  3. 3. Läskommitteer : Möte mellan teater och skola - en studie av Riksteaterns projekt

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Lena Martelör; [2011]
    Nyckelord :Läskommittéer; delaktighet; demokrati; interaktion; hermeneutik; barndomsforskning; den;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om Läskommittéer som är ett initiativ vars syfte är att utveckla elevers inflytande över den repertoar som Riksteatern och länsteatrar arrangerar i Sverige. I förlängningen syftar det till att utveckla en långsiktig, hållbar modell för ökat elevinflytande över den scenkonst som produceras för barn och unga i landet, vilket i sin tur ska bidra till att öka barn och ungdomars självständighet, självkänsla, inflytande och delaktighet. LÄS MER

  4. 4. En familj är att man är bra ihop – en diskursanalytisk studie av regnbågsbarns prat om familj och tillblivelse

    Master-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Maria Wikström; Anna Möllerstrand; [2011]
    Nyckelord :Children in lesbian families; children in homosexual families; homosexual families; homosexuality; origin of babies; parents; children; mothers; fathers; childhood; donor; children s perspectives; childhood studies; family studies; childhood psychology; childhood sociology; discourse analysis; child interviews; Regnbågsbarn; regnbågsfamiljer; homosexualitet; tillblivelse; föräldrar; barn; mammor; pappor; barndom; donator; barnperspektiv; barndomsforskning; familjeforskning; barndomspsykologi; barndomssociologi; diskursanalys; barnintervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie kan placeras inom barndomsforskningen, där barn ses som aktörer vars röster förtjänar att tas på allvar. Syftet var att undersöka regnbågsbarns syn på familj, sin egen familj och tillblivelse. Intervjuer har genomförts med tolv barn i åldern fem till åtta år som alla var samboende med två mammor. LÄS MER

  5. 5. ”Alla kunde se att jag är här” : Elva barns tankar och synpunkter på sitt eget deltagande i olika barnprogram i TV

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Ylva Ågren; [2006]
    Nyckelord :Makt; delaktighet; inflytande; barndomsdiskurser; TV; barnprogram; media; synliggörande; kändisskap och barnets rättigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att medelst intervjuer lyfta fram vad barn och ungdomar som har medverkat i olika barnprogram i SVT har för synpunkter och tankar på sitt deltagande. Genom nio intervjuer med elva informanter i åldrarna 8-17 år belyses aspekter såsom inflytande, känsla av delaktighet och möjligheter till påverkan, betydelsen av att få medverka i TV samt tankar om kändisskap och att bli sedd. LÄS MER