Sökning: "vad är bra barndom"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden vad är bra barndom.

  1. 1. ”Gör vad ni vill med projektet, så länge mina barn mår bra : ”En studie kring vårdnadshavares och pedagogers syn på kvalitetsbegreppet“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efterfrågan på förskolor av hög kvalitet har ökat, men vad är kvalitet egentligen? Forskarna är oeniga, beroende på vilket perspektiv vi ser begreppet ifrån varierar dess innebörd. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser kring kvalitet som framträder i utsagorna bland vårdnadshavare och pedagoger samt se hur dessa diskurser svarar mot de idéer och perspektiv på kvalitet som framkommer i förskolans styrdokument. LÄS MER

  2. 2. Vilka böcker finns i din bokhylla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Persson; Erika Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Barnlitteratur; Bourdieu; Förskolebibliotek; Urval;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka bibliotekariers och förskolepedagogers (läsombud) förhållningssätt, tankar och idéer angående vilka böcker barnen kommer i kontakt med, hur böckerna i sin tur används och vilka aktörer som har en aktiv roll i urvalsprocessen.  För att forska kring detta valde vi att utgå ifrån en kvalitativ undersökningsmetod som fokuserade på intervjuer med personer från två olika institutioner som båda har en påverkande roll i utbudet av barnlitteratur som barnen får ta del av. LÄS MER

  3. 3. ”Jag som skolkurator kan i vilket fall se till att den eleven får en bra dag och att eleven vill komma tillbaka imorgon igen, trots att det hänt något skit den här dagen” : -En kvalitativ studie om skolkuratorers förebyggande arbete mot fenomenet mobbning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sabina Shemoun; Anna Engstrand; [2021]
    Nyckelord :Offensive treatment; bullying; preventive work; school counselor; student health; room for maneuver; students; children.; Kränkande behandling; mobbning; förebyggande insatser; skolkurator; elevhälsa; handlingsutrymme; elever; barn.;

    Sammanfattning : Barn tillbringar under sin barndom mycket av sin tid i skolan. För att barnen ska kunna utbilda sig och lära sig att hantera vad det som krävs av dem, är det viktigt att skolmiljön är en trygg och säker plats att befinna sig i. LÄS MER

  4. 4. Vilka specifika faktorer leder till att medarbetarna upplever stimulans i arbete : En kvalitativ medarbetarundersökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Daria Simonova; [2021]
    Nyckelord :motivation; stimulans; meningsfullhet; engagemang; samarbete;

    Sammanfattning : Arbete i vård och omsorg är alltid kopplad till människor som har olika diagnoser, funktionsnedsättningar eller som befinner sig i komplicerade livssituationer. Personalen arbetar med varierande målgrupper och behöver uppleva att deras arbete är meningsfullt. LÄS MER

  5. 5. "Barn gör rätt om de kan" : Förskollärares förhållningssätt med utagerande barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frederico Lamadrid; [2021]
    Nyckelord :utagerande beteende; sociokulturell; salutogen; rutiner; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogernas uppfattning om och vilka arbetssätt de anser sig använda sig av i arbetet med barn med utagerande beteende. Detta examensarbete är en kvalitativ studie som bygger på sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger från två förskolor. LÄS MER